Pandemi dönemi teknoloji sektörünü baştan aşağı değiştirdi. Teknoloji mağazacılığı ve satışları da bundan nasibini aldı. Bilkom Satış Direktörü Onur Başkan ile tüketicilerin alışkanlıklarındaki değişiklikleri ve satışlardaki trendleri konuştuk.
Teknoloji tarafında dağıtım kanalları da dijitalleşiyor, bu süreçte mağazacılık nereye doğru evrilecek?
Bugün birçok dijital çözüm ve iş uygulamasıyla alışveriş ve mağazacılık ciddi bir dönüşüm içinde. Hız, dağıtım, teslimat, kurulum alışveriş deneyiminin önemli bir parçası. Tüketici satın almak istediği ürüne dokunmak, onu test etmek istiyor. Ancak deneyim bundan ibaret değil. Kapıdan içeri attığı ilk adımdan başlayarak satın alma sürecinin sonuna dek geçirdiği aşamayı topyekûn bir deneyim olarak görüyor. Artık markaların sadece ürünleri değil, vadettikleri deneyim de alışverişin oldukça önemli bir parçası haline geldi. Dolayısıyla mağazacılığın gerekli adımlarla yeni döneme hazırlanması kritik önem taşıyor.
Pandemi döneminde hayata sokulan bazı yenilikçi uygulamalar devreden çıktı. Ancak bunun yanında birçok uygulama gerek sektör tarafından gerekse tüketici tarafından kabul gördü. Bu uygulamalar arasında deneyime odaklı olan birçok yenilik geliştirilerek devam ettiriliyor. Bu sürecin önemli bir parçası teknoloji ve bu teknolojiyle şekillenen dijital uygulamalar. Bu teknoloji ve dijitalleşme uygulamalarını sadece alışverişin müşteriye dönük olan kısmında değil; lojistik, depolama, stok yönetimi, raf süreci ve daha birçok alanda görüyoruz. Tüm bu sürecin temelde dönüştüğü yer maksimum verimlilik ve maksimum müşteri memnuniyeti ekseninde şekillenecek.
Biz Bilkom olarak birtakım yenilikçi çözümlerle bu deneyimin bir parçası olmayı ve iş ortaklarımızın verimliliğini önemsiyoruz. Hayata geçirdiğimiz veya üzerinde çalıştığımız omni-channel çözümler, Lonca Market, dropshipment gibi projeler bu alanda iş ortaklarımızla yoğun bir biçimde çalıştığımız alanlar ve biz alışverişin dönüşüm içinde olduğu bu dönemde de çözümlerimizle sürecin bir parçasıyız.
Tüketicinin satın alma konusunda alışkanlıkları değişiyor. Geleceğin mağazaları deneyim merkezine mi dönüşecek?
Fiziksel mağazalar elbette çeşitli deneyimler ve imkanlar sunuyor. Bu sebeple fiziksel perakende gerek tüketiciler gerekse markalar için önemli kanal olmaya devam edecek. Tüketici için ürünü deneyimlemek, hissetmek, ihtiyaçlarına cevap verip vermediğini anlamak her zaman önemli olacak.
Marka için de tüketiciyle temas edebilmek, konuşabilmek ve onu anlayabilmek önemli. Artık neredeyse her marka bir ekosistem ve birbiri ile bağlantılı cihazlar sunuyor. Bu ekosistemin parçası olan ürünler tam uyum içinde çalışıyor. Örneğin TCL TV’yi incelemek için mağazaya giden bir tüketici TV’si üzerinden robot süpürgesini ve hava temizleme cihazını kontrol edebilme deneyimini yaşıyor. TV incelerken TCL’in diğer ürünleri ile tanışabiliyor ve onları deneyebiliyor. Bu her iki taraf için de bir avantaj yeni bir deneyim.
Ayrıca tüketiciler ürüne hızlı ulaşmak için mağazacılık deneyiminden faydalanmak istemeye devam edecek. Evet. Sorunuzun özüne dönecek olursak, mağazacılık tamamen bir deneyim alanına dönüşecek. Burada fark yaratmak ve tüketici beklentilerini karşılamak, yeri geldiğinde bu beklentileri şekillendirmek oldukça önemli. Bu sebeple bu alandaki çözümler ve dijital tabanlı deneyimlere her geçen gün yenileri eklenecek. Deneyime yönelik yatırımlar artarak devam edecek.
Fiyat artışları en çok tüketici elektroniğini etkiledi, burada 2021 satışları nasıl oldu, 2022 beklentileri nasıl?
Döviz kurları başta olmak üzere ekonomideki dalgalı yapı elbette tüketici davranışlarını etkiliyor. Tüketici temel ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik fiyat/performans ürünlerine yöneliyor. Pandemi döneminde gerek bireysel anlamda gerekse kurumsal anlamda teknoloji ve dijital yatırımlar arttı. Buna bağlı olarak bazı kategorilerde son iki yılda artış görüyoruz.
Uzaktan eğitim ve çalışmaya bağlı olarak bilgisayar, tablet kategorilerinde büyüme; sağlıklı yaşama olan ilgi sebebiyle de giyilebilir teknolojiler gibi kategoriler uzun zaman aradan sonra rekor kırdı. IOT cihazlar ciddi talep gördü. Pandemiyle birlikte tabletlere olan ilgi geri döndü. Bilgisayar sektörü son 10 yılın zirvesini yaşadı.
Biz de Bilkom olarak bulunduğumuz ürün gruplarında çok ciddi büyüme elde ettik ve pazar payımızı artırdık. Burada değişen dinamiklere uygun olarak yeni çözüm ve seçenekler üretebilen çevik yapımızın katkısı büyük. Gerek tüketici eğilimlerine bağlı olarak uygun ürün ve satış sonrası çözümler gerekse iş ortaklarımızın verimliliğini ve ihtiyaçlarını karşılayan hizmet ve servisler ile bu dönemi başarılı bir şekilde yönettik.
Dünya devi TCL ile TV kategorisinde önemli bir büyüme kaydettik. Evde geçen süreye bağlı olarak büyük ekran tercihlerinin artması TV satışlarımıza olumlu yansıdı. Türkiye TV pazarında satılan her iki TV’den biri 50” ve üzerini oluşturuyor. TCL TV satışlarının ise yüzde 94’ü de 50” ve üzeri ürünlerden oluşuyor.
2021 yılsonu itibarıyla elektronik perakende mağazalarında satılan her 5 akıllı telefondan 1’i, tablet kategorisinde 5 tabletten 1’i ve tüm Türkiye genelinde giyilebilir teknoloji kategorisinde her 4 akıllı saatten 1’i Bilkom çıkışlı oldu. Bu da bizim elektronik perakende sektöründeki 1 numaralı konumumuzu güçlendiriyor.
Son 5 yıldır sektörün çok üzerinde bir büyüme performansı sergiliyoruz. 2022 yılında da satış ve satış sonrasında tüketicinin ihtiyaç ve taleplerine karşılık veren, tüketicinin ‘Bilkom Güvencesi’ni daha yakından tanıyacağı, hissedeceği bir marka olarak yolumuza devam edeceğiz. Bunu sadece ülkemizle sınırlı kalarak değil aynı zamanda bölge ülkeleri için de hissedilir kılmak istiyoruz. Bilkom’un sürdürülebilir büyümesinin bir parçası olarak bölge ülkelerine yönelik yurtdışı açılım çalışmalarımız tüm hızıyla devam ediyor. Geçen yıl bunun ilk adımlarını atmış verimli sonuçlar almıştık. Bu yıl ise ihracat yaptığımız ülke sayısını artırarak Bilkom’un dokunduğu coğrafyayı büyütmek öncelikli hedeflerimiz arasında.
Ürün çeşitliliği tarafından Bilkom gelecek dönemde neler yapacak? Farklı ürün klasmanları var mı süreçte?
Bilkom olarak misyonumuz, güncel teknolojiyi Türkiye’deki teknoloji meraklıları için de erişilebilir kılmak. Ayrıca katma değerli ve odaklanmış distribütörlük anlayışımız doğrultusunda dijital ve mobil yaşam odaklı ürün portföyümüzü, Nesnelerin İnterneti (IoT) ve Bilgi ve İletişim Teknolojileri (ICT) alanlarında geliştirmek amacıyla yeni marka iş birlikleri üzerinde çalışıyoruz.
Birbiriyle iletişim halinde olan, mobil platformlardan kontrol edilebilen yeni akıllı teknolojileri ev yaşamının bir parçası haline getirmek istiyoruz. Bu bağlamda akıllı ev sistemleri alanında insan hayatını kolaylaştıran yeni bir marka ile iş birliğimizin son aşamasındayız.
Televizyon kategorisinde TCL ile 2022’de de oldukça iddialıyız ve pazar payımızı büyüterek satışlarımızı iki kat artırmayı planlıyoruz. TCL ile verimli ve keyifli şekilde devam eden iş birliğimizi, klima gibi farklı kategorideki ürünlerle geliştireceğiz.
İş ortaklarımızın iş süreçlerini dijitalleştiren, verimliliği artıran yeni projeler üzerinde çalışmaya, tüketici deneyimini bir üst seviyeye taşıyacak hizmet paketleri ile iş ortaklarımıza değer katmaya devam edeceğiz. Bu anlamda perakendenin dönüşümüne de katkılarımız dürecek.
Taksitlendirme yapısında bir değişim bekliyor musunuz?
Artan fiyatların tüketiciyi zorladığının farkındayız. Enflasyon, kur baskısı nedeniyle artan fiyatlar, tüketicinin satın alma gücünü azalttı. Teknolojinin daha erişilebilir olmasını ve Türk tüketicisinin son teknolojiyi hayatının bir parçası haline getirebilmesi için tüketiciyi finansal anlamda rahatlatacak tüm düzenlemeleri destekliyoruz.