25 yıldır faaliyet gösteren nadir yerli üreticilerden biri olan Casper, bundan sonra kurumsal çözümler ile büyümeye odaklanacak.
Murat Yıldız
Teknoloji sektöründe birçok yerli marka 80’li yıllardan başlayarak bir girişim olarak pazara girdi ancak günümüzde pek azı halen faaliyet gösteriyor. 3 bilgisayar mühendisi arkadaş tarafından kurulan Casper, günümüzde bilgisayar, notebook, tablet ve cep telefonu alanındaki faaliyetleri ile önemli yerel kuruluşlardan biri. Casper Kurumsal Satış Grup Müdürü Enes Koçak, şirketin bir değişim içerisinde olduğunu belirterek süreci şöyle anlatıyor: “Türkiye’de kalıcı olarak bilgisayar pazarına uzun yıllardır yatırım yapan, yerli/yabancı markalarla işbirliği yaparak rekabette kalan bir firmayız. Şu an pazar payımız zaman zaman yüzde 20’ye kadar çıkıyor. Yapılan araştırmalara göre Türkiye’de 100 kişiden 35’inin “bilgisayar” dendiğinde aklına gelen ilk marka Casper. Bu elbette 25 yılın bir birikimi. 4 yıl önce 3 hareket alanı belirledik: Birincisi yurtdışı pazarına ürünlerimizi sunduk ve yakın coğrafyadaki ülkelerde pilot projeler yaptık. İkincisi kurumsal pazarda da lider marka olma hedefini koyduk. O dönem kurumsal ürünlerin ciromuzdaki oranı ihmal edilecek kadar düşüktü. Üçüncüsü de mobil pazara yatırım yapmaktı. Tablet ve akıllı telefon pazarında da 25 yılda oluşturduğumuz birikimi kullandık. “Akıllı telefonun en iyisini bilgisayarın uzmanları yapar” sloganıyla başladık yatırıma.”
Kurumsal alanda büyüyeceğiz
Kurumsal alanda büyüme için farklı çalışmalar yaptıklarını belirten Koçak, özellikle Kamu sektörüne yönelik çözümler geliştirdiklerini söylüyor: “Kurumsal tarafı KAMU, KOBİ ve TELEKOM olmak üzere 3 farklı birime ayırdık. İlk etapta Kamu ihalelerine girmeye başladık. Milli Eğitim, Hava Kuvvetleri Komutanlığı, Merkez Bankası, Jandarma Genel Komutanlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu gibi kamu kuruluşlarının ihalelerini kazandık. Tüm bu ihalelerde ürünler ciddi kalite testlere tabi tutularak kalite sertifikasyonları isteniyor. Şunu gördük ki Casper’ın katıldığı tüm kamu ihalelerinde uluslararası markalar bir önceki ihaledeki birim fiyatların %15-20 aşağısına fiyat teklif etmek durumunda kalıyor ve bu durum kamunun mali disiplinine katkı sağlıyor.”
Kamu sektörüne yönelik tecrübelerini özel sektörün ihtiyaçlarına yönelik çözümler konusunda da kullanacaklarını belirten Koçak şöyle diyor: “Kamudaki tecrübemizden yola çıkarak tamamen kurumsal pazara özel üretimler yapmaya başladık. Şimdiki odağımız ve yoğunlaştığımız alan özel sektör müşterileri ve özellikle KOBİ’ler. Kamuya yaptığımız projeler duyuldukça KOBİ’lerden talepler gelmeye başladı. Firmalar bizim ürünlerimizi kullanmaya başladığında gördüler ki uluslararası markalardan bir farkı yok. Birçok konuda fazlamız var. Ek olarak Türkiye genelinde destek veren bir satış sonrası servis ekibimiz de var. 1 merkez, 7 bölge, toplam 250’nin üzerinde yetkili teknik servisimiz var. Ayrıca müşteriye özel servis paketleri oluşturduk. Bütün sorunları anlık olarak takip ediyoruz. 30 dakika içinde aksiyon alacak ve servis yönlendirecek mekanizmaları kurduk.”
Kurumsal pazar daha dengeli
Son kullanıcı tarafında satışların azaldığını ancak kurumsal pazarın daha dengeli olduğunu belirten Koçak şöyle diyor: “Daha eskiden Türkiye’de bir yılda 4 milyon bilgisayar satılıyordu. Geçen yıl bu rakam tahminlerimize göre 2.5 milyon oldu. Eskiden 4 milyon bilgisayarın 1.1 ya da 1.2 milyonu kurumsal pazarda satılıyordu. Geçen yıl 2.5 milyonun yine 1.1 ila 1.2 milyonu kurumsal pazara satılan ürünlerden oluştu. Yani bireysel bilgisayar satışları düşse de kurumsal pazarda bir düşüş yaşanmıyor ve hatta bu yıl büyüme bekliyoruz. Dört yıl önce Casper’ın bilgisayar satış cirosunda anlamlı bir payı olmayan kurumsal satışların bu yılın sonunda yüzde 30’lara çıkacağını öngörüyoruz.”
Ürünlerimizi çeşitlendiriyoruz
Kurumsal pazardaki başarılarımızı görünce bu alana yönelik monitörler üretmeye karar verdik. Sonrasında iş istasyonları tarafına girdik. Bu alanda büyük projeler yaptık. Render amaçlı performans bilgisayarları ürettik. Cihazların performansı artıkça rekabet edebilme gücümüzün artığını gördük. Geçen yıl yaklaşık 800 bin adet cihaz sattık. Bu yılki öngörümüz 1 milyon cihaz.