Mcdodo Dünya Başkanı He Jinhong: “Nerdeyse 4 yıl içerisinde, Türkiye’deki genel merkezimiz ve depolarımız %400, çalışan sayımız ise %600 büyüdü. 2024’te Türkiye’ye daha fazla enerji ve kaynak ayırmayı, Türkiye pazarına yönelik özel ürünler geliştirmeyi planlıyoruz.”
Mcdodo markası ne zaman doğdu? Kuruluş ve gelişim sürecini kısaca anlatır mısınız?
Mcdodo, 2012 yılında kuruldu. Kurulduğumuz andan itibaren, global tüketiciler tarafından güvenilir bir dijital marka olmayı hedefledik ve 2016 yılında uluslararası pazarlara açıldık. 2018’de şarj kablolarında “power-off” yani “Akıllı Güç Kesme” ürün serimizi başlattık. “Telefon şarjını daha güvenli hale getirme” gerekliliğini sektörde ilk kez dile getirdik ve öncü olduk. Sonrasında çeşitli yenilikçi ürünlerimizi piyasaya sürmeye devam ettik. Yıllar süren çabalarımız sayesinde Mcdodo; farklı, kullanımı kolay ve yüksek kaliteli ürün anlayışı ile global tüketiciler tarafından tanınmaya ve kabul görmeye başladı.
Mcdodo ürünleri şu anda kaç ülkede, kaç satış noktasında bulunabilir?
Mcdodo ürünleri şu anda dünya genelinde 10.000’den fazla noktada satışa sunuluyor. Çin, Japonya, Güney Kore, Güneydoğu Asya, Orta Doğu, Avrupa ve diğer 100’den fazla ülke ve bölgede varız. Böylece dünya genelinde yüz milyonlarca tüketici, Mcdodo ürünlerine ulaşabiliyor.
Bu ülkeler ve pazarlarda doğrudan yatırım yaptığınız veya mağaza açtığınız yerler var mı? Varsa, hangileridir?
Şu anda, Çin dışındaki diğer tüm ülkeler ve bölgelerde yetkili işletmecilik modeli üzerinden iş yapıyoruz. İş ortaklarımız, kendi ülkelerini ve pazar ihtiyaçlarını bizden daha iyi biliyorlar. Hep inandık ki, sadece iş ortaklarımızla görev paylaşımı yaparsak, her birimiz kendi uzmanlık alanında en iyi performansı gösterirsek, bir marka daha uzun ömürlü olur.
Mcdodo’nun global planları hakkında konuşabilir miyiz? Hangi pazarlara genişlemeyi öncelikli olarak düşünüyorsunuz ve hangi stratejiyi uygulayacaksınız?
Mcdodo, global bir Çin teknoloji markası olarak, zamanın gelişme ve eğilimlerini yakalama konusunda iddialı bir marka. Önümüzdeki üç yıl içinde mükemmel tedarik zinciri entegrasyonu ve ürün inovasyon yeteneğimiz sayesinde, markamızın globalleşmesini hızlandırmayı hedefliyoruz. Özellikle Ortadoğu ve Doğu Avrupa ülkeleri, bizim için çok önemli ve dikkate değer pazarlar. Bu pazarlara sürekli odaklanacak ve yatırımlarımızı artıracağız. “Marka Globalleşme Stratejisi Yükseltme” + “Etkili Esnek Tedarik Zinciri” + “Yerelleştirilmiş Marka Operasyonu” global gelişim modeli ile dünya çapında bir teknoloji odaklı tüketici markası olma vizyonuna istikrarlı bir şekilde ilerleyeceğiz.
Yeni fabrikalar veya üretim hatları kurmayı planlıyor musunuz?
Mcdodo şu anda hızla büyüme sürecinde ve ürün kategorilerinin artması ve pazar payının artmasıyla birlikte, her yıl Çin’deki tedarik zincirinde kapasitemizi artırmayı planlıyoruz.
Mcdodo sadece üst düzey teknoloji ve yüksek kaliteli malzemelerle değil, aynı zamanda iddialı tasarımlarıyla da biliniyor. Önümüzdeki dönemde, marka stratejisi tasarıma mı yoksa teknolojiye mi odaklanacak?
Şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki teknoloji inovasyonu ve tasarım inovasyonu bizim için eşit derecede önemli. Teknoloji inovasyonu tasarıma daha iyi malzemeler, üretim ve üretim teknikleri sunabilirken, tasarım inovasyonu bu teknoloji olanaklarını kullanabilir, ürünün kullanışlılığını, estetiğini ve kullanıcı deneyimini artırabilir. Sadece teknoloji inovasyonu varsa ve tasarım inovasyonu yoksa, ürünler fazla işlevsel veya kullanışsız hale gelebilir ve çekicilikten yoksun olabilir. Aksine, eğer sadece tasarım inovasyonu varsa ve teknoloji inovasyonu yoksa, ürünler kullanışlılık, maliyet ve üretim verimliliği açısından sorunlar yaşayabilir ve pazarda başarılı olamaz. Teknoloji ve tasarım inovasyonunu dengede tutmak ve ikisini bir araya getirmek, hem kullanışlı hem de çekici ürünler yaratmamıza yardımcı olabilir. Mcdodo, “Farklı ve Verimli, Kullanışlı Ürünler” felsefesini ilk kurulduğu günden bu yana sürdürdü ve bu felsefe, pek çok benzersiz ürünü piyasaya sürmemize rehberlik etti. Bu da Mcdodo’nun tüketiciler tarafından seçilip güvenilir olmasının nedeni diye düşünüyorum.
Mcdodo fabrikası her yıl kaç mobil aksesuar üretiyor?
Şu anda Çin’deki fabrikamız yılda 50 milyon adet mobil aksesuar üretebilir durumda ve her yıl %50 büyüme oranıyla bu sayıyı artırmayı planlıyoruz. Bu kapasite, markamızın şu anki gelişim ihtiyaçlarını karşılamak için yeterli.
Mcdodo’nun kaç çalışanı var, 2023 yılında cirosu ne kadar ve 2024 yılı için hedefiniz nedir? 2024 yılında hedef pazarınız neresi?
Global Mcdodo ekipleri hariç, sadece Çin’de 300’den fazla çalışanımız var. 2023 yılı için belirlediğimiz ciro hedefi 7 milyar RMB ve yılın bitimine yakın hedefleri tutturuyoruz. 2024 yılı için hedefimiz henüz belirlenmedi; bu, 2023 verilerimizin analizine dayalı olarak belirlenecek. Ancak en az %40 büyüme gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Hedef pazar konusunda ise daha önce belirttiğim gibi, Mcdodo’nun ana hedefi globalleşme oranını her yıl yükseltmek. Özellikle Ortadoğu ve Doğu Avrupa pazarları, Türkiye de dahil, bizim için çok önemli. 2024’te bu pazarlara daha fazla enerji ve kaynak ayırmayı planlıyoruz.
Mobil aksesuar piyasasında üretimde lider hala Çin mi? Yüksek kaliteli ürünlerin üretiminin, global aksesuar pazarının büyümesini teşvik ettiğini düşünüyor musunuz?
Çin’in imalat sektörü, 30 yılın üzerinde bir süredir hızla gelişiyor ve altyapı, tedarik zinciri sistemleri, endüstriyel destek ve yetenek havuzu açısından kısa vadede başka ülkeler tarafından ikame edilemez avantajlara sahip olduğunu düşünüyorum. Mobil aksesuar üretimi de bu rakipsiz üretim gücünün başında geliyor. Küresel tüketicilerin elektronik ürünlere olan talepleri arttıkça, ürün teknolojisi de hızla gelişiyor. Bugün tüketici eğilimleri, mobil aksesuarda yüksek kalite ürünlere kaymış durumda. Yüksek kaliteli ürün üretme avantajına ve kaliteye olan taahhüdümüze sahip olmamız, bu fırsatı en iyi şekilde değerlendirmemize olanak tanıyor.
Dünya genelinde (sadece Mcdodo değil) en yüksek mobil aksesuar satışına sahip ülkeler ve bölgeler neresidir?
Tanınmış pazar araştırma firması Counterpoint’in yakın zamanda yayınladığı verilere göre, bu yılın ikinci çeyreğinde, Çin’de satılan iPhone sayısı Amerika’yı geçerek, iPhone’un en büyük satış pazarı oldu. Huawei, Xiaomi, OPPO, Vivo gibi yerel Çin markalarını da dahil edersek, Çin devasa bir mobil cihaz ve aksesuar talebine sahip ve kuşkusuz dünyanın en büyük pazarı. Mcdodo olarak, sadece Çin tüketicilerine hizmet vermekle kalmayıp, küresel tüketicilere daha fazla ve daha iyi mobil aksesuarlar sunmayı hedefliyoruz.
Bir global marka olarak, Mcdodo’nun Türkiye’deki gelişimini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Öncelikle, Türkiye’deki partnerimiz Mehmet Bey ile tanıştığımız ve iş yaptığımız için çok memnun ve mutlu olduğumu söylemek isterim. Aynı zamanda Mcdodo adına, Mehmet Bey ve ekibinin bu yıllar boyunca Mcdodo’nun Türkiye’deki gelişimi için gösterdikleri tüm çabalar için de ayrıca teşekkür etmek isterim. İş birliğimizin başlangıcından bu yana, nerdeyse 4 seneye yaklaşan bu süreç içinde, Türkiye’deki genel merkezimiz ve depolarımız %400, çalışan sayımız ise %600 büyüdü. Türkiye’deki iş ortaklarımız, internet üzerinden ve satış sonrası hizmetlerle satış kanallarımızı her gün destekliyor. Çeşitli klasik medya, sosyal medya ve diğer kanallarda promosyon ve sponsorluk faaliyetleri için büyük bütçeler ayırmış durumdalar. Türkiye’deki satış noktalarını her geçen gün artırarak, istikrarlı ve hızlı bir büyüme sergiliyorlar. Bütün bu yatırımlar ve sıkı çalışmayla, Mcdodo’nun Türkiye’deki marka bilinirliği son 3 yılda 4 katına çıktı.
Türkiye şu an mevcut pazarlarınız arasında kaçıncı sırada? Son yıllardaki satış artışını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Giriş zamanı, pazar büyüklüğü, tüketim seviyesi, satış yöntemi gibi faktörlerin farklılıkları nedeniyle, tek bir veri seti ile bir pazarın sıralamasını değerlendirmenin doğru sonuç vermeyeceğini düşünüyorum. Fakat Türkiye pazarı bizim için çok önemli ve büyük bir gelişme potansiyeline sahip. Mehmet Bey’in mükemmel liderliği ve ekibin ortak çabaları sayesinde, kısa sürede böyle iyi sonuçlar elde edebildik diye düşünüyorum.
Türkiye pazarına yönelik özel ürünler üretmeyi planlıyor musunuz?
Mcdodo’nun global gelişimi kapsamında; “Etkili ve Esnek Tedarik Zinciri” ile “Yerelleştirilmiş Marka Operasyonu” gelişim modelini uyguluyoruz. Bu model de farklı tüketim seviyelerine, farklı tüketici gruplarına göre tasarlanmış, daha karakteristik ve yerelleşmiş ürünler geliştirilmesi anlamına geliyor. Ki Türkiye de bu anlamda öncelikli pazarlarımızdan biri. Önümüzdeki dönem Türkiye pazarına yönelik özel ürünler geliştireceğiz.
iPhone 15 serisinin Type-C portunu kullanması, aksesuar pazarını nasıl etkiler? Hem sayı hem de trend açısından?
Son yıllarda, Type-C portu piyasadaki ana portlardan biri haline geldi. Geleneksel Lightning portuna göre, Type-C daha yüksek transfer hızlarına ve daha geniş uyumluluğa sahip. Apple’ın Type-C portuna geçmesi aslında, hem piyasa talebine yanıt hem de kaçınılmaz bir trenddi. Bu, tüketicilerin iPhone ile uyumluluk ve kullanım kolaylığı açısından beklentilerini artıracaktır diye düşünüyorum. İş dünyası açısından Apple’ın Type-C portunu benimsemesi, piyasadaki Type-C ürünlerinin daha yaygın kullanılmasını sağlayacak ve Apple ekosistemini genişletecektir. Bu, tüm sektöre daha fazla iş fırsatı getirecek.
Son olarak; Mcdodo ürünlerinin, diğer ürünlerle kıyaslandığında hangi benzersiz özelliklere sahip olduğunu açıklayabilir misiniz?
Mcdodo kurulduğu günden bu yana, her zaman “farklı, kullanışlı ve yüksek kaliteli ürünler” felsefesiyle ürün geliştirmeye odaklandı. Her ürünü geliştirmeden önce, bu ürünün kullanıcılara ne sunabileceğini, farklı kullanıcı gruplarının tercihlerini ve her bir uygulama senaryosunun farklı kullanım gereksinimlerini derinlemesine düşünürüz. Her ürün, sadece temel fonksiyonlara değil, aynı zamanda tüketicilere derinlemesine dokunmayı ve “vay canına” deneyimini sunmayı hedeflemeli. Ürünleri geliştirirken, sadece en iyi malzemeleri ve en yüksek kalite standartlarını kullanmayı değil, aynı zamanda her bir ürünün kullanıcılara “vay canına” deneyimini sunacak şekilde tasarlanmasını ve üretilmesini sağlıyoruz. Bu Mcdodo’yu diğer markalardan ayıran en temel fark diye düşünüyorum.
Mcdodo ilk fiziksel mağazasını Tahtakale’de açtı. Bundan sonra franchise konusunda nasıl planlarınız var? Franchise yoluyla mı kendi mağazalarınızla mı büyüyeceksiniz?
Daha çok Franchise modeliyle Mcdodo açmak isteyen fazla sayıda yatırımcı var ancak bu işi yapan ve yapılacak yatırımı karşılayacak noktalarda toptan ve perakende kanalında büyümeye devam edeceğiz.
Türkiye pazarında Mcdodo’nun son yıllardaki marka bilinirliği ve satış grafiğindeki bu hızlı yükselişin arkasında hangi nedenler var?
Son teknoloji tasarım harikası estetik, fonksiyonel ve şık ürünleri portföyümüzde bulundurmanın yanında, tanıtım faaliyetleri için gösterdiğimiz çaba ve tüketici memnuniyeti için yaptıklarımız sonucunda Mcdodo markası, son 2 yılda en iyi bilinen ve güvenilir teknoloji markaları arasında yerini aldı.
Kendi mağazalarınız ve online satış dışında, zincir mağazalarda da var olma planlarınız var mı? Önceliğiniz hangi kanallarda büyümek olacak?
Zincir mağazalar kanalına zincir mağazaların strateji ve yönlendirmeleri ile girmek istemiyoruz. Amacımız; kaliteli ürünü makul fiyatlar ile müşterimize sunabilmek. Bu nedenle online kanalda ve toptan kanalda büyümeye devam edeceğiz. Bunlar yanında ise mini Franchise noktalar ile büyümek istiyoruz.
2024 için nasıl bir büyüme rakamı öngörüyorsunuz? Ciro hedefiniz nedir?
2024 yılını 400.000.000 TL ciro ile kapatmayı hedefliyoruz. Minimum 2023 cirosu üzerine %150 civarında bir büyüme anlamına geliyor.
2023’te mobil aksesuar pazarının yıldızı hangi ürün ya da ürünler oldu?
2023 yılının yıldızları; GAN şarjlar, MagSafe olan ürünlerimiz ve efsane kablo serilerimiz oldu. Ayrıca Mcdodo Ar-Ge departmanı tarafından her yıl geliştirilen onlarca yeni model ve ürün de portföyümüze ekleniyor ve büyük ilgi görüyor. 2023 son çeyrek ve 2024 yılında renkli pudra seriler ve minimal adaptörlerin yanı sıra, MagSafe powerbank modellerimiz de yine favoriler arasında olacaktır diye düşünüyorum.
iPhone 15 serisiyle beraber Type-C girişe geçilmiş olması aksesuar pazarını ne yönde etkileyecek? Hem rakamsal hem de eğilimler anlamında…
Son yıllarda Type-C pazarı hızla büyümekte İphone 15 ile bu pazarın büyümesi devam edecek ancak Lightning pazarı da yıllar içinde küçülmekle birlikte en az 3-5 sene arasında devam edecektir.