Bu yıl RPA’in Türkiye pazarında bilinirliğinin daha da artacağını söyleyen Turkcell Global Bilgi Bilgi Teknolojilerinden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Hakan Kendirci, “Şirketlerin tüm süreçlerini gözden geçirirken hangi işlerinde robotları kullanabileceklerini tespit edeceklerini öngörüyoruz” dedi.
Son dönemin güncel konularından biri olan Robotik Süreç Otomasyonu’nun (RPA) iş süreçlerine katkısı tartışmasız her geçen gün artıyor. Bu noktada Turkcell Global Bilgi Bilgi Teknolojilerinden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Hakan Kendirci de dijitalleşme yolculuğu kapsamındaki RPA geçişlerinde değerlendirdikleri fırsatları anlatırken, aynı zamanda Türkiye pazarında RPA’in geleceğini değerlendirdi…
RPA işletmeler için hangi faydaları sağlıyor?
RPA öncelikli olarak şirketlerin dijitalleşme stratejilerine hizmet ederek maliyetleri azaltıp operasyonel verimliliği sağlıyor. Günümüzde tek düze, hataya açık, orta ve yüksek hacimde olan ve birbirini tekrarlayan işleri şirketler robotlarla gerçekleştiriyorlar. Biz bu robotlara “dijital çalışanlar” diyoruz. Müşterilerin talepleri, işletme içindeki süreçler robotların yardımı ile daha hızlı ve hatasız işliyor. Böylece insanları daha yaratıcı ve daha nitelikli işlere yönlendirerek çalışan mutluluğu sağlanıyor. RPA projelerinde şirket içi birçok süreci masaya yatırmak gerektiğinden, iyileştirilmesi gereken yerleri görmek, sadeleştirilmesi gereken süreçleri sadeleştirmek için fırsatlar karşımıza çıkıyor. Dijitalleşme yolculuğu kapsamında gerçekleşen RPA geçişlerinde Turkcell Global Bilgi olarak birçok noktada bu fırsatları değerlendirdik, değerlendirmeye de devam ediyoruz.
Sizce, bu yıl işletmelerin RPA projeleri yürütürken hangi konulara dikkat etmeleri gerekiyor?
Bu yıl RPA’in Türkiye pazarında bilinirliğinin daha da artacağını ve bu hizmete olan talebin de ivmeleneceğini düşünüyoruz. Farkındalığın önümüzdeki sene yüksek bir seviyeye çıkarak artık şirketlerin bölüm bağımsız olarak tüm süreçlerini gözden geçirirken hangi işlerinde robotları kullanabileceklerini tespit edeceklerini öngörüyoruz. Doğru RPA projelendirmesi için zaman alan, hataya açık ve yoruma dayalı olmayan süreçler ile iyileştirme alanları belirlenmeli, ön analiz ve değerlendirmeleri hassasiyetle yapılmalıdır. Başarılı bir RPA hizmeti iyi bir RPA yönetişim organizasyonu kurmaktan, iyi araştırma yapmaktan ve doğru bir danışmanlık hizmeti almaktan geçiyor. Turkcell Global Bilgi olarak kendi içimizde bu organizasyonu çok iyi yapılandırdığımızı söyleyebiliriz.
Biliyoruz ki, RPA uygulamaları olgunluklarını henüz tamamlamadı. Yeni nesil RPA uygulamaları farklı neler getirecek, gelecekte nasıl bir dönüşüm bekleniyor?
RPA uygulamalarında aslında hiçbir zaman sona ermeyecek bir yolculuğun başlangıç aşamalarının tamamlandığına şahit oluyoruz. Biz robotu “sınırlı düşünebilen, elleri olan, görmeden, yorumlamadan, akıl koymadan ne öğretilirse onu yapan, yöneticisi tarafından planlanan bir dijital çalışan” olarak tanımlıyoruz. Bu dijital çalışanın daha karmaşık işleri yapabilmesi, görme ve yorumlama yeteneklerini kazanabilmesi için Görüntü İşleme Teknolojileri (OCR, Image Processing, Computer Vision) ile görebilen ve gördüğünü algılayabilen, Veri Analitiği ile okuduğunu anlayabilen, yorumlayabilen, Doğal Dil İşleme (NLP) teknolojisi ile duyabilen, duyduğunu anlayabilen yetenekli robotlar gelecekte RPA dünyasında yer alacak. Hiç bitmeyecek olan bu yolculukta şirketlerin dijital dönüşüm olgunluğunun esas göstergesinin RPA proje başarıları olacağını söyleyebiliriz.
Siz bu alanda kurumunuzda neler yaptınız? Müşterilerinize sağladığınız hizmetlerden biraz bahseder misiniz?
Turkcell Global Bilgi olarak “müşterilerine ve çalışanlarına eşsiz bir dijital deneyim yaşatma” vizyonumuzdan hareketle, birçok RPA uygulamasını inceledikten sonra Ar-Ge departmanımız içinde RPA’nın gerekliliklerini analiz ederek, sahip olduğumuz yeteneklerle hizmeti geliştirebileceğimize inandık ve yatırım yapmaya başladık. Sırasıyla, süreçlerin tasarlanacağı “Tasarım Modülü”, bilgisayarlarda çalışacak “Robot Modülü” ve robotların yönetilmesini, planlamasını, izlenmesini sağlayacak “Yönetim Modülü”müzü geliştirdik. Bu süreçte Türkiye için çok yeni sayılacak bir alanda operasyonel tecrübe kazandık, standartlar belirledik, bu dönüşümde kullanacağımız araçları oluşturduk. Bununla birlikte RPA’yı şirketimiz içinde yaygınlaştırma çalışmalarımız da oldu. Kurum içinde hazırladığımız “RPA Focus Programı” ile çalışanlarımızın hem dijital dönüşüm hem de RPA konusunda farkındalık ve bilgilerini artırdık. Bu program sonunda çalışanlarımız, “RPA Tasarım Uzmanı” sertifikasının sahibi oldu. Tüm çalışanlarımızın katılabildiği bu program sayesinde şirketimiz geleceğe hazırlanırken, çalışanlar da hem kendi işlerinde kullanacakları robotları geliştirdi, hem de farklı kariyer fırsatlarını yakalamış oldular. Böylece RPA sayesinde her bir iş birimini şirketimizin dijital dönüşümünün bir parçası haline getirdik. Şirketimizde ve müşterilerimizde yüzlerce robotla çalışmaktayız. Finanstan insan kaynaklarına, çağrı merkezinden kalite bölümüne kadar birçok iş alanında süreçleri otomatize etmiş durumdayız. Bu doğrultuda, RPA değer teklifimizle yönetişim, danışmanlık ve eğitim dahil olmak üzere baştan uca hizmet sunuyoruz.