Tüm dünyada 20. yılını kutlayan Sony PlayStation artık yalnızca bir oyun konsolu değil ev eğlence sisteminin kalbi haline geliyor. Sony Türkiye PlayStation Grup Ürün Müdürü Mustafa Yiğit ile Türkiye’deki oyun pazarını ve yeni yıl hedeflerini konuştuk.
Türkiye’deki operasyonda neler yapıyorsunuz?
Türkiye’de PlayStation’ın 3 tane platformunun yani PS4, PS3 ve PS Vita’nın hem oyunlarını, hem konsollarını hem de aksesuarlarını getiriyoruz. Burada öncelikli işimiz yerelleştirme yapmak. Her üç konsolumuzun da işletim sistemlerini Türkçe yapmak öncelikli amacımızdı. Bunun ikinci ayağında da oyunları Türkçe desteğiyle piyasaya sürmekti. Geçtiğimiz sene Vita’da 2, PS3’de 20 ve PS4’te şu ana kadar çıkan tüm Sony oyunlarını Türkçe desteğiyle çıkarmış olduk. Önümüzdeki dönemde de çıkan oyunların Türkçe olarak çıkmasını sağlamaya devam edeceğiz. Türkiye’de bir başka önceliğimiz ise PlayStation’ın bir eğlence platformu olarak kullanılmasını sağlamak. Türkiye’deki network tarafını geliştirip YouTube, DailyMotion, MUBI, FilmBox gibi kanalları devreye soktuk. Bir diğer önem verdiğimiz nokta PSN kullanıcı sayımızın artması. Göreve başladığım 2011 yılında 180 bin kişi olan üye sayımız 2014 sonu itibariyle 940 bin kişi olmuş durumda. PS4 ile birlikte bu sayı çok daha hızlı bir şekilde artmaya başlayacak.
Türkiye’deki oyun pazarının büyüklüğü nedir?
Konsol tarafında 200 milyon TL civarında bir Pazar olduğunu ölçümlüyoruz. Bu rakama konsollar, aksesuarlar, oyunlar ve üyelik ücretleri dâhildir. Konsol sektöründe toplam yüzde 83 civarında bir pazar payı ile liderlik ediyoruz. Öte yandan Türkiye’de toplamda 26 milyon adet oyuncu olduğunu öngörülüyor. Konsollar, bilgisayarlar ve akıllı telefonlar gibi tüm platformlarda oyun oynayan bu kitlenin oluşturduğu pazar hacminin 500 milyon dolar olduğu söylenebilir.
Konsollar açısından bakıldığında Türkiye’deki pazarın kapasitesi nedir?
Bu 26 milyon içerisinde sadece konsollarda oyun oynayanların 6 milyon civarında olduğu öngörülüyor. Türkiye istatistik Enstitüsü rakamlarına göre Türkiye’deki 19 milyon hanenin 1,1 milyon adedinde bir veya daha fazla konsol olduğu belirtiliyor. Bu bizim rakamlarımız ile de ölçüşüyor. Şu anda Türkiye’de 600 bin hanede PS3, 175 bin hanede PSP, 150 bin hanede PS2, 25 bin hanede PS Vita, 100 bin civarında hanede de PS4 var. Bu açıdan bakıldığında Türkiye’deki hanelerde konsol penetrasyonu yüzde 5.5 civarında olduğu görülüyor. Bizim halen gideceğimiz daha çok yolumuz ve hedeflediğimiz geniş bir kitle bulunuyor. Yeni hanelere girmedeki en önemli katalizör ise yalnızca oyunları değil eğlence faktörünü ön plana çıkarmak olacak.
Türkiye’de oyun geliştiricileri destekliyoruz
Mustafa Yiğit, Türkiye’deki oyun geliştiricileri Global Game Jam çerçevesinde destek olduklarını belirterek şöyle diyor, “Türkiye’de oyun geliştirilmesi için yerel ofis olarak elimizden geleni yapıyoruz. Yurt dışındaki PSN takımları ile irtibatlarını sağlıyor ve developer kit’ler gönderiyoruz. Yakında birkaç tane güzel oyunun PSN üzerinden satılmasını bekliyoruz.”
Bu kapsamda PlayStation TV nasıl konumlanıyor?
Geçtiğimiz Aralık ayında getirdiğimiz PlayStation TV aslında yeni mini konsolumuz ve iki tane önemli özelliği var. Birincisi tüm Vita oyunlarını PlayStation TV’yi kullanarak televizyonunuzun büyük ekranında oynayabiliyorsunuz. Diğer özelliği ise PlayStation 4 sahipleri artık evdeki herhangi bir televizyonda PS4 oyunlarını PlayStation TV kutusunu kullanarak oynayabiliyorlar. PlayStation TV üzerinde bulunan Vita işletim sistemi sayesinde tüm diğer uygulamaları da indirip büyük ekranda keyfini sürebiliyorsunuz.
Kullanıcılar oyunları nasıl satın almayı tercih ediyorlar? Online satışlar artmaya başladı mı?
Bizim bu seneki önceliklerimiz arasında PlayStation Network içerisinde farklı ödeme sistemlerine nasıl kurgulayacağımıza odaklanıyoruz. Türkiye’de operatörler üzerinden mobil ödeme sistemi düzenlemek bir yöntem olabilir. Ayrıca ön ödemeli kartların da devreye girmesi ile birlikte PlayStation Network üzerinden oyun satışlarının hızlanacağını öngörüyoruz. Türkiye’deki PlayStation kullanıcıları şu anda ağırlıklı olarak oyunlarını kutu olarak satın almayı tercih ediyorlar. PSN üzerinden yapılan satışların toplam pazardaki hacmi yalnızca %3 civarında. Elbette bunun tek sebebi ödeme sistemlerinin azlığı değil. Biz Sony Türkiye olarak kullanıcıların çok daha uygun fiyatlara oyunlara kavuşabilmeleri için kutu satışlarını elimizden geldiği kadar düşük tutmaya ve sübvanse etmeye çalışıyoruz. Ayrıca farklı indirim kampanyaları yaparak teknoloji mağazalarındaki satışları hızlandırıyoruz. Türkiye’deki oyuncular yurt dışı ile kıyaslandığında birçok oyuna çok daha uygun fiyatlarla kavuşuyorlar.
20 yıla özel ne gibi çalışmalar yaptınız?
Tüm dünyada yalnızca 12 bin 300 adet üretilen 20. yıla özel bir PlayStation 4 serimiz var. Bu rakamın sebebi de 3 Aralık 1994 yılında ilk PlayStation oyun konsolunun piyasaya sürülmesi ve Japon takviminde ayların günlerden önce yazılması ile birlikte elde edilen 12.3 rakamı. İlk PlayStation’ın renginde olan bu özel seri tüm dünyada farklı ülkelere gönderildi. Türkiye’ye de sınırlı sayıda gönderilen bu özel seriyi farklı kampanyalar ve aktiviteler ile gerçek oyuncular ile buluşturmaya ve onlara hediye etmeye devam edeceğiz. Ayrıca sosyal sorumluluk çerçevesinde 4 cihazımızı online açık artırma siteleri üzerinden satışa çıkarıp, elde edilen gelirleri çocuklara yönelik vakıflara bağışlayacağız.
Bu röportaj IT PRO’nun 182. sayısında yayınlanmıştır.