Technofashion CEO’su Sinan Dallı: “Kaliteli malzemeden ve en son teknoloji kullanarak üretim yaptığınızda, aynı zamanda ürünle teknolojinin modasını oluşturduğunuzda tüketiciden önemli bir geri dönüş alıyorsunuz.”
Türkiye’de tüketici elektroniği pazarı giderek büyüyor. Hem yerli üretim hem de ithal ürünlerin çeşitliliği ve satışlarında artış var. Bu konuda tecrübeli bir isim ve 2009 yılından beri piyasada etkin bir aktör olan Technofashion’un CEO’su olarak neler söyleyebilirsiniz?
Malum olduğu üzere 2020 yılının başında gerçekleşen küresel salgın ile birlikte alışverişin büyük bölümü online alana kaydı ve aynı oranda evde geçirilen zaman arttığı için başta bilgisayar, tablet olmak üzere her türlü elektronik aksesuar, robot süpürge, mutfak elektroniği, kulaklık, hoparlör, şarj aletleri kategorilerinde büyük artışlar kaydedildi. Verilere göre, sektörü 2022 yılında bir önceki seneye göre yüzde 100 büyüme kaydetti. Sadece online alan değil, fiziksel mağazalarda da satışlar arttı. Bunda enflasyon ile birlikte ürünlerdeki fiyatların artış kaydedeceğine ilişkin algının da büyük etkisi oldu. Bununla birlikte Technofashion’un Corby Drones markası önemli başarılar elde etti. Yeni normal dönemle birlikte eğlenceye olan ilgi arttı. Corby Drones’in her kategorideki drone ürünleri Türkiye’deki zincir mağaza ortaklarımız vasıtasıyla tüketiciyle buluştu. Öte yandan mevcut markalarımızın ürün gamlarını yenilerken, Nautica ve Blaupunkt gibi çok köklü ABD’li ve Alman markalarının da ürünlerini dünya tüketicileriyle buluşturduk ve önemli geri dönüşler aldık.
Bize biraz Nautica ve Blaupunkt’un yolculuğundan söz eder misiniz? Technofashion olarak hangi ürünlerle tüketiciyle buluşacaksınız?
Nautica dünyanın yaşam tarzı markalarının başında geliyor. ABD’li Nautica deniz konsepti ile üretim yapan ve bu alanda faaliyet gösteren kişilerin çok kıymet verdiği bir marka. Biz Nautica ile birçok ürünü tasarladık ve 2 yıldır da global pazarlarda satış yapıyoruz. Bunlar arasında TWS kulaklıklar, hoparlörler, şarj aparatları, sporcu kulaklıkları, akıllı tartı, yüz temizleme cihazları gibi birçok ürün bulunuyor. Bu ürünlerimizi 5 Nisan’dan itibaren Hepsiburada lansmanı ile tüketicilerle buluşturduk.
Blaupunkt ise 1924 yılından beri dünyada milyonlarca adet satış yapan bir Alman teknoloji markası. Otobüslerde yolculuk yapanlar video ve ses sistemlerinden Blaupunkt’u mutlaka hatırlayacaktır. Technofashion olarak bu güçlü, inovatif ve sağlam Alman markasının hava temizleyici, air fryer, robot süpürge, kulaklık ve kablosuz süpürge gibi ürünlerini tüketiciyle buluşturacağız. Alman sağlamlığı ve Türk kalitesi Blaupunkt’ta muhteşem bir harman oluşturacak.
Online alışveriş giderek artıyor bir yandan mağaza yatırımları da yapılıyor. Siz alışverişin geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Türkiye’de güçlü bir e-ticaret sistemi kuruldu. Tedarik, üretim, pazarlama, satış, satış sonrası hizmetler ve kargo ayağında önemli bir insan kaynağı çalışıyor. Türkiye’de şu anda 700 milyar TL’lik bir e-ticaret hacmi olduğu düşünülüyor. Bu rakam 2021’de 300 milyar TL dolayındaydı. Bir yandan ekonomik gelişmelere bağlı olarak artan alışveriş alışkanlığı, bir yandan alışverişin daha çok online alandan yapılması olarak kendini gösteriyor. Araştırmalara göre, alışveriş yapmadan önce bir ürünü online alanda araştırıyoruz, hakkında 2 video izliyoruz ama mağazada fiziksel olarak da görmek istiyoruz. Son dönemde alışverişi online alanda yapmak ama mağazadan fiziksel şekilde teslim alma yöntemleri de gelişti. Türkiye’nin alışveriş alışkanlıkları online alana daha çok kayıyor olsa da fiziksel mağazaların da varlığını sürdüreceğini söyleyebiliriz. Burada dengeli bir şekilde yatırımlar yaparak ilerlemenin daha faydalı olacağını düşünüyorum.
Tüketiciler Technofashion’dan hangi ürünleri daha çok talep ediyor ve ne tür geri dönüşler geliyor?
Tüketici elektroniği alanında sunduğumuz ürünler çok beğeniliyor. Birçok özelliğe sahip kulaklıklarımız var. Kaliteli malzemeden ve en son teknoloji kullanarak üretim yaptığınızda, aynı zamanda ürünle teknolojinin modasını oluşturduğunuzda tüketiciden önemli bir geri dönüş alıyorsunuz. Bluetooth hoparlör kategorimizde tüketici tarafından çok seviliyor. Çünkü sahip olduğu led ambiyans ile ortamları şenlendiriyor. Scooter kategorimizin çok ilgi göreceğini düşünüyorum. Günümüzde özgürce seyahat etmek bunu uygun fiyata gerçekleştirmek en önemli ihtiyaçların başında geliyor. Dolayısıyla elektrikli scooter’larımızın çok sevileceğini biliyoruz. Aynı zamanda sporcu kulaklıklarımız ve yüz temizleme ürünlerimiz, sonic diş fırçalarımız da yine yılın yıldızları arasında yer alacaktır. Zaten tüketicilerimizden gelen talep, öneriler doğrultusunda bu ürün gamlarını ürettik ve Türkiye’ye de getirdik.
2023 yılı planlarınız için neler söylemek istersiniz?
Yeni ürünlerimizi lansmanlarla tüketicilerimizle buluşturacağımız bir yılı yaşıyoruz. Blaupunkt ve Nautica’ya ilişkin pazarlama faaliyetlerimizi sürdüreceğiz. Her bir ürünümüz için ayrı bir iletişim stratejisi gerçekleştireceğiz. Ürünlerin hedef kitleler ile buluşması için elimizden geleni yapacağız. Tüm bunların yanında Ar-Ge faaliyetlerimizi sürdüreceğiz. Tüketicimize en uygun ürünleri hayata geçirmek için durmaksızın çalışacağız. Bunun yanında sosyal sorumluluklarımız da sürecek. Gerçekleşen depremler nedeniyle herkes gibi çok üzüldük ve tüm imkanlarımızla vatandaşlarımızın yaralarını sarma gayretine giriştik. Bunu bölgedeki durum düzelene kadar tüm gücümüzle devam ettirmeyi planladık ve faaliyetlerimizi sürdürüyoruz.
Technofashion’un bundan sonraki büyümesini nasıl öngörüyorsunuz?
Technofashion 15 yılını geride bırakmış, düzenli olarak büyümesini sürdürebilmiş, hem ürün hem de satış kanallarını karlı olarak geliştirebilmiş bir şirket. Ana hissedarımız Serat Seyhan, koyduğu vizyon doğrultusunda kurumsallaşmaya ve sağlam müşteri ağıyla derinleşmeye devam eden güçlü bir şirket. Bundan sonraki süreçte büyümenin daha da ivmelenmesi için bazı satın almalar düşünüyoruz. Bunu sağlarken bünyemize private equity ve/veya hisseye dönüştürülebilir uzun vadeli borçlanma gibi enstrümanlarla bu satın almaları ve organik büyüme sürecimizi destekleyeceğiz. Başta ABD olmak üzere Avrupa ve Ortadoğu’da da büyümeye yönelik ciddi fırsatları kolluyoruz. ABD’deki şirketimiz satışlarını her geçen gün artırıyor. Lisansörü olduğumuz Nautica ve Blaupunkt ve on-boarding süreçleri devam eden markalarımız ve bunların bağlı oldukları sermaye gruplarıyla yakın ve köklü ilişkiler içerisindeyiz. Bunun yarattığı kaldıraç etkisiyle karşımıza çıkan olağanüstü nitelikteki bu güzel fırsatları değerlendirerek büyümemize ivme katacağız.