Riders ile hedefimiz; öğrencilerin robotik geliştirmelerine öncülük edeceği bir yapı oluşturmak

Riders ve Acrome Robotics Kurucusu Başar Şahinbeyoğlu: "Riders ile öğrenciler herhangi bir robotik kiti satın almadan sadece bir web tarayıcısı üzerinden robotik geliştirmeler yapabiliyor."

Öncelikle Acrome Robotics ve Riders’ın hikayesini sizlerden dinleyebilir miyiz?

2013 yılında erişilebilir ve yenilikçi robotik ve mekatronik sistemler geliştirmek amacıyla kurduğumuz Acrome Robotics, bugün 33 farklı ülkede yer alan üniversiteler ve kurumlara katma değerli ürünler sunarak, Türkiye’nin robotik teknolojisi vizyonuna öncülük eden şirketler arasında yer alıyor. Kuruluş sürecinde şirketin ismini ‘’ACsessible RObotics MEchatronics’’ kelimelerinin ilk harflerinden oluşturarak robotik alanında değer önerimize şirket ismimizde de yer vermeyi amaçladık. 2013’ten günümüze geldiğimizde Acrome Robotics, Autonomous Mobile Robotics Kit, Stewart Pro, Linear Inverted Pendulum gibi inovatif ürünler ile kurumların robotik ve mekatronik alanındaki beklentilerine doğrudan yanıt vererek, endüstrideki ve üniversite araştırma laboratuvarlarındaki önemli bir boşluğu doldurdu.

Riders projemiz ise geleceğin robotikçileri olan öğrencilerin, başta robotik, yapay zeka ve makine öğrenmesi olmak üzere 21. yüzyılın teknolojilerini gerçek yaşam simülasyonlarıyla öğrenmesini amaçlayan bir platform olarak inşa edildi.

Riders platformunda öğrenciler diğer eğitim platformlarının aksine herhangi bir robotik kit satın almadan sadece bir web tarayıcısı üzerinden Riders’ın IDE’sine yani bütünleşik geliştirme ortamına erişebiliyor ve simülasyon ortamında anlık olarak takip edebilecekleri robotlarını Python başta olmak üzere pek çok farklı yazılım dili ile kodlayabiliyor. Aralarında üretim alanlarında kullanılan endüstriyel robotlardan, drone’lara, uzay ve havacılık alanında kullanılan robotlara ve otonom araçlara kadar robotik yeteneklere sahip çok sayıda robotik araç Riders platformunda öğrenciler tarafından sınısız bir şekilde deneyimlenebiliyor. Platformumuz robotik geliştiricilerin eğitim içerikleri bulabildiği, ulusal ve uluslararası yarışmalara katılabildikleri ve kendi özgün robotik projelerini yaratabildikleri bir komünite olup yaklaşık 19bin kullanıcının aktif olarak kullandığı online bir ortam yaratmıştır.

Son iki sene içerisinde ise Riders’taki bu kapsamlı eğitim içeriklerine rekabet ortamı katmak ve öğrencilerin gerçek bir e-spor atmosferinde eğlenirken öğrenmeleri için Riders Robotik Ligi’ni hayata geçirdik. Ekim ayı itibarıyla üçüncü sezonuna start verdiğimiz Riders Robotik Ligi’nde bu zamana kadar Türkiye’nin önde gelen liselerinden yüzlerce genç, robotik kodlamaya ilk adımlarını bizimle attı.

Riders Robotik Ligi’nin bu sezon üçüncüsünü gerçekleştiriyorsunuz. Lig hakkındaki detayları, ligin kurulum serüvenini, lig ile hedeflediklerinizi bizimle paylaşır mısınız?

Riders Robotik Ligi lise seviyesindeki öğrencilerin (2023 yılında ortaokul öğrencilerini hedefleyen eğitim içerikleri Riders platformunda yer alacak) en az 6 en fazla 10 kişilik takımlar halinde katılım gösterdiği bir lig. Alanında uzman BT, Fen Bilimleri ya da Matematik öğretmenlerin mentorluğunda kurulan Riders Robotik Ligi takımları, öncelikle 5 hafta boyunca toplam 15 saatlik ‘’Robotiğin ve Yapay Zekanın Temelleri’’ eğitiminin ardından, Riders platformunu, robotiğin temel ilkelerini, algoritma geliştirme, yapay zeka ve görüntü işleme temellerini öğreniyorlar. Eğitimlerini yüzde 80 oranında takip eden ve verilen görevleri tamamlayan tüm öğrenciler ‘’Eğitim Sonu Sertifikası’’ kazanarak programlama dünyasına resmen girmiş oluyorlar.

Eğitimlerin ardından takımlarımız ön eleme sürecine hazırlanıyor ve ön eleme aşamasında geliştirdikleri robotun performansını ve elde ettikleri puanı hep beraber gözlemleme fırsatı yakalıyoruz. Yine ön eleme aşamasında takımlar alanında uzman jüri üyelerimizin karşısına çıkıyor ve 10 dakikalık sunumlarla geliştirme süreçlerini paylaşıyorlar. Bu iki aşamada ilk 10 takım arasında yer alan takımlar Sezon Finali etkinliğinde mücadele etme hakkı kazanıyor.

Bu sezon 3 Aralık 2022 tarihinde gerçekleşecek Riders Robotik Ligi Sezon Finali etkinliğimizde, takımlar mücadele ettikleri çizgi izleyen, drone, endüstriyel robot ve sezon finaline özel sürpriz bir kategoride bir kez daha lig şampiyonluğu için klavye başına geçiyor. Sezon finali performansı ve final jüri oturumunun ardından lig sıralaması resmiyet kazanıyor.

Riders Robotik Ligi’nde şampiyon olan takım 19.000 TL’lik ödülün sahibi olurken ligin ilk üç sırasına yerleşen takımlar hem Dünya Finali etkinliğine katılım bileti elde ediyor hem de Acrome Robotics bünyesinde kısa süreli staj için mülakat daveti kazanıyorlar. Bu sayede azmi ve yeteneği ile öne çıkan genç geliştiriciler kariyerlerine iddialı bir başlangıç yapmış oluyorlar.

Türkiye’de özellikle devlet okullarının Riders’a yaklaşımı nasıl? Takımları oluşturma süreci zorlu muydu?

Devlet okulları veya özel okullar ayırt etmeksizin Türkiye’deki tüm okulların robotik kodlama gibi en güncel konuların öğrencilere ulaşmasında vizyoner bir tutum sergilediğini söyleyebiliriz. Bugün, Riders Robotik Ligi, Türkiye’nin 13 farklı şehrinden 73 okul takımına ev sahipliği ediyor ve bu sayı her yeni sezonda çığ gibi büyüyor. Her sezonda yaklaşık %55 oranında devlet okulu lig sürecimize katılıyor, dolayısıyla Türkiye’nin her noktasında öğrenciler kadar öğretmenler ve okul yöneticilerinin de Riders’a olan ilgisi bizi fazlasıyla mutlu ediyor. Amacımız bu ilgiyi sürekli yüksek tutarak geleceğin mühendislerini Riders’ı tercih eden okullarımız ile birlikte yetiştirmek.

Eğitim alanında bu denli geniş bir yapı kurmak için, MEB ve yerel yönetimlerle iş birliği yapmak önemli olsa gerek. Riders’ın bu noktada bir girişimi oldu mu?

Riders, kendi bünyesinde gerçekleştirdiği Riders Robotik Ligi’nin yanı sıra MEB Robot yarışmaları, Teknofest’te Baykar tarafından düzenlenen Uçan Araba Yarışması gibi Türkiye’nin önemli organizasyonlarında platformu ile bir altyapı üstlenicisi konumunda hizmet veriyor.

Özellikle son yıllarda gelişen ve kullanımı artan çevrimiçi eğitim araçlarının öğrenim hayatında önemli bir yer edinmesi göz önünde bulundurularak, MEB Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü ile ACROME arasında Mesleki ve Teknik Eğitim İş Birliği Protokolü imzalandı ve bu çerçevede MEB yarışmalarına Sanal Robot Yarışma etabı eklendi. Yarışmaların ortaya çıkardığı rekabet duygusu ile öğrencilerin robotik ve kodlama becerilerinin en üst seviyeye ulaşmasını sağlamak üzere en yoğun katılımın olduğu kategorilerde Riders platformu üzerinden ön eleme etabı yapıldı.

Teknofest kapsamında BAYKAR Teknoloji’nin üstlendiği Uçan Araba Yarışması 2022 yılında ilk kez çevrimiçi olarak gerçekleştirilerek Riders Platformu’nda bulunan simülasyon ortamında öğrencilerin katılımına açıldı. Bu simülasyonda yarışmacılara bir şehir ortamı sunuldu, şehir ortamı içerisinde farklı senaryoları gerçekleştirmek üzere sanal bir uçan araba üzerinden yarışma gerçekleştirildi. Yarışmacıların amacı, danışma kurulu tarafından hazırlanan senaryolardaki görevleri otonom olarak yerine getirecek olan algoritma geliştirmek oldu.

Riders olarak bizler ayrıca, İl ve İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri ile takımların Riders Robotik Ligi’ne hazırlanması, BİLSEM ve DENEYAP gibi kurumlarla yakın işbirlikleri yürütmeye devam ediyoruz.

Robotik kodlama alanında öğrencilerin eğitim alabileceği alternatiflere kıyasla Riders hangi noktalarda fark yaratıyor?

Riders, diğer robotik eğitim platformundan farklı olarak, herhangi bir robotik kiti satın almadan sadece bir web tarayıcısı üzerinden öğrencilerin robotik geliştirmelerini yapmalarına imkan tanıyor. Riders platformunda öğrenciler gerçek yaşam senaryolarının tüm detayları ile görselleştirildiği bir simülasyon ortamında çalışmalarını sürdürüyor. Bu sayede bir yandan editör üzerinden geliştirmelerini yaparken bir diğer yandan simülasyon ortamında yazdıkları kodun robot üzerinde nasıl hayat bulduğunu gözlemleme imkanı yakalıyorlar.

Tamamen dijitalleştirilmiş bu ortam, robotik kit maliyetinin yanı sıra öğrencilere bir avantaj daha sağlıyor. Robotik kit ile yapılan geliştirmelerde yapılan hataların, fiziksel robotta mı yoksa yazılımda mı olduğunu saptayabilmek robotiğe yeni başlayan genç bir öğrenci için her zaman kolay olmayabilir. Riders’ın tüm süreçleri dijital ortama taşıması, öğrencilerin fiziksel hatalarla vakit kaybetmeden geliştirmelerine odaklanabilmelerine imkan sağlıyor.

Tüm bunların yanında geliştirme ortamının tamamen dijitalleştirilmesi ve öğrencilerin web tarayıcıları üzerinden geliştirmelerine devam edebilmesi, onları fazlasıyla özgürleştiriyor. Takım arkadaşları ya da öğretmenleri ile aynı ortamda olmasalar dahi uzaktan birlikte geliştirme yapabiliyorlar, keza kitlerini yanlarında taşımadan istedikleri herhangi bir konumda bilgisayarlarını açarak geliştirmelerine devam edebiliyorlar.

Kodlama dünyanın ortak dili haline geldi. Udemy, Coursera gibi örneklere bakacak olursak, Riders’ın uzun vadede gençleri dünya çapında eğiten global bir robotik kodlama eğitim platformu haline gelme vizyonu var mıdır? Yine bu bağlamda Riders Robotik Ligi’ni farklı ülkelerde düzenleyecek misiniz?

Evet. Hedefimiz yakın gelecekte farklı coğrafyalarda da Riders’ın lise ve ortaokul seviyesindeki öğrencilerin robotik geliştirmelerine öncülük edeceği bir yapı oluşturmak. Bu bağlamda ABD’de F1Tenth, Rye Country Day School, Miami EdTech, CS For All ve Arkansas Disctrict gibi yerel kurumlarla iş birliği yaparak ABD’deki okulların Riders platformunu deneyimlerini sağladık. Ayrıca 16 okul Riders Robotik Ligi ABD kapsamında eü,t,m ve yarışma sürecine katıldı. Yakın gelecekte ABD, bizim için en güçlü hedef pazarlardan biri olacak diyebiliriz.

Bu röportaj ile birlikte paylaşmaktan heyecan duyacağımız bir diğer noktası ise European Robotics Week’te Riders Robotik Avrupa Ligi’ni hayata geçireceğiz.

Riders Robotik Avrupa Ligi’nde 50 farklı ülke en az bir takım ile katılım gösterecek ve bu etkinlik, Riders’ın global pazarda ilk kez robotik kodlama eğitim hub’ı olarak konumlanmasına imkan tanıyacak. Riders’ın yeni coğrafyalarda kendini ifade etmesi ve Türkiye’deki kadar globaldeki öğrencilerin de Riders ile birlikte robotik kodlamaya ilk adımlarını atması bizi fazlasıyla mutlu edecek.

Son olarak robotik kodlama eğitimi hakkında vermek istediğiniz bir mesaj/çağrı var mıdır?

Robotik kodlama, öğrencilerin fizik, matematik, teknoloji temelli kavramları bir arada kullanabileceği ve çok yönlü beceriler geliştirebileceği bir alan. Dijital yaratıcılık, öğrencilere sınırsız yaratım dünyası sağlıyor ve kodlama temelleri ile dünyalarını keşfetmeleri teşvik ediliyor. Bu bağlamda robotik kodlama öğrencilere multidisipliner bir yaratıcılık ve problem çözme edinimi kazandırıyor. Robotik ve yazılım temelli iş kollarının da artışını göz önünde bulundurduğumuzda bu alanın geleceğin teknolojileri arasında yer aldığını söyleyebiliriz. Öğrencilerin yeni bir lisan edinimi olarak kodlama dillerinden birini bilmesi geleceğin şartlarından biri oldu. Bu bağlamda öğrencileri, robotik kodlamaya ve farklı teknolojileri deneyimlemeye davet ediyorum.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu