CIO’ların Geleceği: Beklenenler ve Sunulanlar

Kendi geleceğinizi oluşturun

CIO’ların karşısına CDO ve CTO gibi yeni pozisyonların çıkması CIO’ların stratejik değerinin düştüğü yönündeki düşünceleri beraberinde getirmiş gibi görünüyor. Gerçekten CIO’lar stratejik değerlerini kaybediyor mu?

Cadbury, Chips Ahoy ve Ritz gibi 53 markanın yer aldığı yemek şirketi Mondelez International’ın global şirket hizmetlerinden sorumlu başkan yardımcısı Caroline Basyn daha önce üç yıl Bacardi’de CIO olarak görev yaptı. Mondelez’e 2018 yılına kadar en az 1,5 milyar dolar tasarruf sağlaması planlanan yeniden yapılanma süreci için transfer olan Basyn, CIO etiketini geride bırakan yöneticilerden birisi olma özelliği taşıyor.

Tekrar CIO etiketini alacak olursa ne olacağına dair herhangi bir fikri olmadığını belirten Basyn, halinden memnun olma fikrine karşı birisi olarak organizasyon kurma ve dönüşümde yer almanın kendisi için bir zevk olduğunu söylüyor.

Ancak tüm CIO’ların Basyn gibi stratejik noktalarda olduğunu söylemek şu an için oldukça güç. Nitekim anket sonuçlarına göre CIO’ların yüzde 36 gibi önemli bir kısmı IT dışındaki şirket birimlerinin teknoloji pastasında her geçen gün daha fazla paya sahip olmasından dolayı diğer üst dizey yöneticilerle karşı karşıya geldiklerini belirtiyor. IT birimi dışındaki yöneticilerin yüzde 47’sinin bu görüşe katılıyor olması CIO’ların içerisinde bulundukları durumu doğruluyor. Stratejik noktalarda bulunmak konusunda farkında olarak veya olmayarak bazı CIO’ların mücadelede geride kaldığını söyleyebiliriz. Ankete katılan CIO’ların sadece yüzde 20’si üst düzey yönetici olarak merkezi bir rolde bulunmadıklarını belirtirken IT birimi dışındaki yöneticilerin yüzde 37’sinin CIO’ların belirleyici role sahip olmadığını düşünüyor olması yönetim sürecinin geleceği konusunda önemli işaretler veriyor. Bu anlamda CIO’nun kenar çizgide kalmasının doğal olarak IT biriminin gölgede kalmasına neden olarak hangi sonuçları doğurabileceğini ortaya koymak oldukça zor.

Ancak yoğun baskılara iyi planlanmış hareketlerle karşılık verebilmek mümkün. Lombardi, bu yıl için CIO pozisyonunda yeni atananların CEO güvenini ve memnuniyetini sağlamasının son derece önemli olduğuna dikkat çekiyor. Sağlanacak güven ve memnuniyet ışığında IT birimi için bütçe ve işgücü taleplerinin daha kolay karşılanabileceği bilinen bir gerçek.

2015 yılında yaşanılacaklara bağlı olarak pozisyon kaybedebilecek bir noktaya varılabileceğini belirten Lombardi, Armstrong yönetim toplantılarında düzenli olarak sunum yapılmasının talep edildiğine dikkat çekerek IT birimi çalışmalarının yakından takibinin herkes için söz konusu olduğunu dile getiriyor.

Yoğun baskılara karşılık verebilmek için yapılabilecek bir diğer hamle ise eleman seçiminde akıllı davranmak. IT birimlerinde CIO’ların eleman ihtiyaçlarının giderilmesi değişen iş koşulları ve müşteri beklentilerine cevap verme konusundaki zorluklardan dolayı oldukça güçtür. Cars.com CIO’su Swislow, IT biriminin eleman ihtiyaçlarını öngörmenin yıl boyunca iş yükü belirli düzeyde olan muhasebe biriminin eleman ihtiyaçlarını öngörmekten çok daha farklı olduğuna dikkat çekiyor. Değişen ve gelişen teknoloji şartları IT biriminin daha fazla destek sağlaması ihtiyacını beraberinde getiriyor.

İnovasyon ve genişleme stratejisi olarak teknoloji dünyasında üst sınır olmadığının altını çizen Swislow, her daim yeni fikirler ve yeni müşteri ihtiyaçlarının ortaya çıkabileceğini söylüyor.

Eleman seçiminde telafi edilmesi zor noktaların başında tecrübe geliyor. Bu konuda Armstrong CIO’su Lombardi, şirketinin IT birimindeki 145 çalışanın yüzde 25’inin emekli olabilecek nitelikleri taşıdığına dikkat çekiyor. Bu çalışanların teknoloji ve iş deneyimi olarak önemli birikime sahip olduğunu söyleyen Lombardi, edinilen deneyimin kısa sürede sağlayabilmenin mümkün olmadığını vurguluyor.

Lombardi iş dünyasındaki ve IT birimindeki değişimin eleman seçimi felsefesinde belirleyici olduğunu dile getiriyor. İkili ilişki oluşturma ve inovasyon konusunda becerikli olan IT uzmanlarıyla çalışmak istediklerini söyleyen Lombardi, diğer etkenlerin önemini göz ardı etmemesine karşın iletişim kurma becerisinin önemli bir nokta olduğunu belirtiyor.

IT becerilerinin edinilmesinde 2015 yılının daha zorlu geçeceğini söylemek mümkün. CIO’ların yüzde 56’sı 2015 yılında IT becerilerinin edinilmesinden problem yaşanılacağını düşünüyor. Büyük veri, güvenlik, programlama ve mobil platform alanları IT becerileri bakımında problem yaşanılacak alanlar olarak belirtiliyor.

CIO’ların yönetmesi gereken en önemli konulardan bir diğeri ise maliyet. Hackenson, finansal konularda CIO becerilerinin daha önemli hale geldiğine dikkat çekiyor. Geçtiğimiz yıllarda IT biriminin ve diğer birimlerin maliyetlerini düşürme konusunda önemli çalışmalar yürüten Hackenson, IT harcamaları kontrolünün 2015 yılındaki öncelikli konulardan birisi olacağını söylüyor. AES’te bu yılki projeyle yeni muhasebe sistemi ve sanal tabanlı performans değerlendirme uygulamasının geliştirilmesi planlanıyor.

Çalışanlar IT ile çalışmanın kolay olmasını isterler. Bunun için AES CIO'su Elizabeth Hackenson teknisyenler ve son kullanıcılar arasındaki etkileşimi geliştirmek için yardım masasında değişiklik yaptı.
Çalışanlar IT ile çalışmanın kolay olmasını isterler. Bunun için AES CIO’su Elizabeth Hackenson teknisyenler ve son kullanıcılar arasındaki etkileşimi geliştirmek için yardım masasında değişiklik yaptı.

 

2015 yılında IT biriminin maliyetlerinde artış olacağını ancak şirket genelinde birimlerin maliyet düşüşü veya üretkenlik konusunda geliştirmeler kaydedebileceğini söylemek mümkün. Hackenson’a göre bu konuda CFO ve CEO’ların her bir birimin mal tablosuna bakmanın ötesinde şirket genelindeki mali tabloya bakarak değerlendirme yapması önem taşıyor. Bazı birimlerin proje maliyetlerini kabullenmesi gerekiyor. Bu kapsamda CIO’ların proje maliyetlerinde işlerin tamamen IT birimi üzerinden yürütülemeyeceğini belirtmesi gerekiyor.

Wayfair CIO’su Wood, iş ile ilgili beceriler edinmenin CIO’nun değerini arttırabileceğini söylüyor. Şirketinde perakende satış stok takibi için oluşturulan altyapının kendisine IT birimi ve şirketin tamamı için finansal modelleme oluşturma yönünde yeni becerileriler kazandırdığını örnek gösteren Wood, bu sayede veri merkezi oluşturulması gibi projelerde kısa ve uzun vadeli finansal etkiyle ilgili üst düzey stratejik görüşler edindiğini dile getiriyor. Wood, edindiği becerilerle IT biriminin şirket içi ve şirket dışı operasyonlarda hangi noktada gecikmeye neden olduğunu tespit edebilmenin mümkün hale geldiğini söylüyor.

Şu anda bir CIO için en önemli konu dik durmak. Bu durum özellikle doğrudan patrona raporlama yapan CIO’ların yüzde 44’ü için geçerli.

CIO olarak CEO’ya raporlama yapıyor olmak varlığınızın önemsendiği anlamına gelmesine karşın geleceğinizi garantilemeyeceğini göz ardı etmemek gerekiyor. Nitekim CIO’ların görev süresinin CIO-CEO ilişkisinin kalitesine bağlı olduğunu söylemek mümkün. Zaman içerisinde organizasyon yapısında CIO’ların raporlama yaptığı pozisyonlar değişiklik gösterebiliyor. COO’ya 3 yıl süre ile raporlama yaptıktan sonra 2012 yılında AES CEO’su Andres Gluski’ye raporlama yapmaya başlayan Hackenson bu konudaki örneklerden sadece birisi. CIO’ların önemli bir bütçeyi yönettiklerine dikkat çeken Hackenson, CIO olarak her daim güvenilir, makul fikirler veren ve somut sonuçlar ortaya koyan birisi olmanın önemli olduğunu belirtiyor.

CIO’lar teknoloji dönüşümü ve yönetiminin ötesinde şirketin karşılaştığı engellere ayrıca ilgi göstermelidir. Hackenson’a göre kurumsal strateji, büyük finansal yatırımlar, yatırımcı ilişkileri gibi pek çok konu CIO’ların ilgi alanları içerisinde yer alıyor. IT departmanının dahil olabileceği çözümler konusunda hassas davranan Hackenson, telepresence teknolojisinin şirket içerisinde kullanımını sağlayarak şirketine yılda 40 milyon dolar civarında kazanç sağlamayı başardı.

Önceki sayfa 1 2 3 4Sonraki sayfa

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu