“Yeni yıl kuşkusuz birçok zorluğu ve engeli beraberinde getirecek ancak CIO’lar odağında tutacak bu üç öncelik ile yeni yılın daha üretken geçmesini sağlayabilir.”
Dr. Rado Kotorov / CINO (Chief Innovation Officer)
Yeni teknolojilerin hızlı şekilde çoğalması ve nasıl ortaya çıktığı bir CIO’nun her yıl öncelik listesini belirlediğini sık sık duyarım. 2015’teki en büyük trend, kurum sayısallaştırılmasının devam edecek olmasıdır. (fiziksel süreçlerin ve iş modellerinin dijitale dönüşmesi). Bu trend tüketici alışkanlıkları ve davranışlarını hızlıca sayısallaştırılması ile hareket edilir. Örneğin bir araştırmaya göre, bugün tüketicilerin yüzde 65’i mağazada iken ürünleri incelemek için telefonlarını kullandığını belirtiyor. Bu tüketici davranışlarının nasıl değiştiğine verilebilecek en güzel örneklerden biri. Ve iş, tüketicinin yeni davranış ve tercih ihtiyaçlarını karşılamakta başarısız olursa, pazar payınızı rakiplerinize kaybetmeniz kaçınılmaz olacaktır.
Bu trend CIO’nun perspektifi açısından bir bütün olarak bakıldığında, 2015 için bu üç esas alanın CIO’nun öncelikler listesini azaltabileceğine inanıyorum.
- CIO rolü bir teknoloji liderliğinden bir iş liderliğine dönüşecek
İş liderleri kurumlarda hem operasyonel hem de kültürel sorumlukları bulunuyor. CIO geçmişte yeni teknolojileri temin etmek ve bu teknolojileri öğretmek, yaygınlaştırmak gibi bazı sorumlulukları vardı. Fakat iş süreçlerini ve organizasyon kültürünü dönüştürmenin nihai sorumluluğu CIO’nun desteklediği iş / operasyon yöneticilerinin elinde. Kurumun sayısallaştırılması ile CIO’nun sorumluluğu üzerine almak zorunda olduğu konular ise şunlar;
- İş süreçlerini dönüştürmek: Bunun iki yönü var: Mevcut süreçleri sayısallaştırmak. Örneğin, fiziksel süreçlerin online sürümünü eklemek ve fiziksel süreçlerin dijital deneyim ile birleştirmek, mağaza içi müşteri desteğiyle online aramayı birleştirmek gibi. Bu her iki husus için, self servis ve süreç otomasyonu başarılı iş sürecinin dönüşüm anahtarlarıdır.
- Dönüştürülmüş operasyonları yönetmek
Dönüştürülmüş operasyonlar, servis seviyesi anlaşmaları, performans görüntüleme ve güvenilirliği gerekliliği yanında kullanıcı memnuniyeti süreçlerinin izlenilmesi gerektiriyor. Bir sayısallaştırılmış süreç bir ürün/hizmettir ve bu yüzden onun başarısı önemli ölçüde benimsenmesine bağlıdır. Dolayısıyla dijital olarak gelişmiş iş süreçleri yönetimi müşteri odaklı hale gelir. - Ön plandaki çalışanların kültürel değişimini sağlamak
Çalışanlar dijital ve işbirlikçi kültürünü benimsemesi gerekiyor. Örneğin, kullandıkları teknoloji ve birlikte yaptıkları işin her aşamasında şeffaflığın yanında kendilerini rahat hissetmek gibi. Tüm bilgilerin paylaşıldığı müşteri etkileşimlerinde yeni bir dinamik var ve bu müşterilere bir şirketin ürünlerini ve rakiplerin sunduğu teklifler arasında daha bilinçli bir karar almasına yardımcı olmak amacıyladır.
Günümüzün CIO’ları bu dönüşüme öncülük etmek için özellikle teknoloji vizyonerleri olarak konumlandırılmışlar ancak başarıya ulaşmada teknoloji, operasyon ve kurum kültürü konularını eşit derecede bilmesi gerekiyor. CIO’lar kendi rahat bölgelerinden dışına çıkarak ve bir dönüşüm ajanı gibi kolları kollarını sıvamaları gerekiyor.
- Kurumun en değerli stratejik varlığı olan veriyi yönetmek
Değer, fiziksel varlıklardan dijital varlıklara doğru hızlıca hareket ediyor. Bitcoin, para oluşturmak için nasıl geçmişteki altın madenciliği yapılıyordu bugün de veri madenciliği yapılmasına bunu açıkça ortaya koyuyor. Ciddi etkilere sahip olan veri, kurumda en önemli varlık haline geliyor. Peki bu en değerli varlığın sorumlusu olan CIO için ne anlama geliyor? Veri getirisini maksimize etmek CIO’nun görevidir.
- Daha fazla ürün ve hizmet inovasyonu yapın
Müşterilerin sadece ne yaptığını değil aynı zamanda neden yaptıkları konusundaki veriyi toplamak için tüm müşteri temas noktalarından yararlanmak buna bir örnektir. Bu tür veri noktalarının analizi, müşterilerin karşılanmamış ihtiyaçlarına yardımcı olabilir. Ürün ve hizmetleri optimize etmek için mühendislik ve servislerin geri bildiriminden yararlanmak bir diğer örnektir. Geçmişte çokça yeniliği kaynağı yalnızca saf bir gözlemdi. Bugün ise ayrıntılı veri üzerinden kullanımı, başarısızlıklar, karşılanmayan ihtiyaçlarına ışık tutan bir gözden geçirme yapılıyor. İnovasyon iyi liderlerin bir özelliğidir ve CIO, fikirlerin ana kaynağına götürecek anahtar role sahiptir.
- Verilere dayalı yeni iş modelleri oluşturun
Bir hizmet olarak ürün modeli, yeni gelir akışları oluşturmak için veri gücünün yalnızca son bir örneğidir. Gömülü sensörlerden toplanan verilere dayanan bir hizmet satmak varken neden sadece ürün satmak isteyesiniz ki? Uzun vadede bakım maliyetlerini düşürecek olan erken teşhis sinyallerine dayalı olarak ürün, hizmet proaktifi sağlayacağından bu bir kazan/kazan durumu olur. Diğer yandan bir hizmet olarak ürün sağlayıcıları için yüksek marjda bir iş. Bununla ilgili General Electric CEO’su 2013 Yıllık Raporunda, tüm sanayi şirketlerinin yazılım şirketleri haline geleceğini duyurdu. Bu CIO için harika bir haber.
Dolayısıyla CIO, veriyi gelir kaynağı haline getirmek üzerine düşümesini zorunlu kılıyor. – verideki saklı değeri anlamak için en iyi yaklaşım- aynı şekilde bu çizgi doğrultusunda iş yöneticilerinin geleneksel olarak sabit varlıklarının kullanımını maksimize etmesi gerekiyor.
- İş zekasını her zaman ve her yerde uygulayın
Eğer bloğumu takip ediyorsanız, bir önceki yazımda her yere yayılan İş Zekası (BI) ile ilgili her şeyi göreceksiniz. – İş zekası fikri bugün herkes için değil, aynı zamanda her şey içindir.
Ne kadar yaygın hale geliyor? Büyük veri toplama analizi daha fazla zaman harcamayı gerektiriyor. Bu nedenle, daha fazla analist daha fazla zaman harcıyor. Diğer yandan analiz, sadece kararları desteklemesi durumunda yararlıdır. Bu, analitik öngörülerin karar verme noktasında çalışanlarına bilgi sağlayan bir işletme uygulamasına dönüştürülmesi gerektiği anlamına geliyor. Aksi takdirde diğer makineye bir karar bilgisi olarak geçer.
Bu, CIO’nun daha fazla kullanıcının görüşlerini, daha fazla tasarruf yapılması için işlemleştirme öngörülerine odaklanması gerektiği anlamına geliyor. Buna karşılık yaklaşımımızı da değiştirmemiz gerekiyor ve merkezi rapor bilgi tesliminden daha uygulama merkezi bir yaklaşıma doğru açılmamızın ihtiyacı olduğu manasına geliyor. Böylece kullanıcılar kolayca ve interaktif şekilde karar vermede ihtiyacı olacak bilgiyi edinmiş olacaklar. CIO performansı ve davranışını değiştirebilen analitik sonuçları son kullanıcı uygulamalarına dönüştürmek için yetenekli ekipler geliştirmesi gerekecekti. Bilgi uygulamaları aracılığıyla yalnızca analitikleri metalaştırma, her tarafa yayılan iş zekası ve analitikler üzerinde büyük dönüşleri gerçekleştirebilir.
Şüphesiz CIO rolü değişiyor ve git gide daha karmaşık bir hale geliyor. Yeni yıl kuşkusuz birçok zorluğu ve engeli beraberinde getirecek ancak CIO’lar odağında tutacak bu üç öncelik ile yeni yılın daha üretken geçmesini sağlayabilir.