Microsoft Dynamics yazılım ailesi ölmüş değil. Aksine işletme süreçlerinizin daha iyi çalışmasını sağlamak için ihtiyacınız olan araçlar içine inşa edebileceğiniz bir servis olma yolunda.
Surface ve Surface Hub gibi cihazları yapan Microsoft takımlarının artık onların üzerinde çalışan işletim sistemlerini yapan aynı bölümde bulunacağı haberlerinin yanı sıra, Microsoft’un en son yeniden yapılanması Dynamics’i Bulut & Kurumsal gruba taşıyor (Microsoft Dynamics firmanın ERP ve CRM uygulamaları ailesi). Bu, onu verimlilik ürünleri ile Office 365 gibi bulut servislerini oluşturan Uygulamalar & Servisler bölümünden alarak Azure, SQL Server, Intune, Power BI, Visual Studio ve BizTalk’un yanına yerleştiriyor.
2007’den beri Dynamics’in başında olan Kirill Tatarinov’un ayrılması ve 2 milyar dolarlık bir iş haline gelmesi için Microsoft’un ürününün bileşen parçalarını elde etmesinin yıllar alması, Dynamics’in başının belada olduğunu akla getirebilir (Ve kuşkusuz Microsoft’un Salesforce.com’u satın almayla ilgilendiği hakkında süregelen söylentiler devam ediyor) Ancak geçtiğimiz Mart ayındaki Covergence konferansında Microsoft’un Dynamics için duyurduğu gelecek planlarına, ve aynı zamanda son yıllardaki BizTalk’ta gerçekleşenlere, bakacak olursanız Dynamics’in geleceği sadece diğer bir ERP ve CRM aracı olmaktan çok daha ilgi çekici gözüküyor. Dynamics’i işinizde kullanıyorsanız, farklı bir tedarikçiye geçiş hakkında endişelenmeniz gerekmiyor. Ancak muhtemelen yeni yaklaşımın avantajından nasıl yararlanacağınız hakkında düşünmeye başlamak isteyeceksiniz.
Çeviklik ve entegrasyon
Bir Microsoft sözcüsü değişiklikler için “Dynamics işinin gelişimi ve ilerleyişinde doğal ve mantıklı bir adım” açıklamasını yaptı ve ERP ile CRM kıdemli mühendislik takımlarının herhangi bir küçülme ya da işten çıkarma olmaksızın Bulut & Kurumsal gruba geçtiğini doğruladı.
Birçok açıdan Bulut & Kurumsal Dynamics için daha doğal bir yuva çünkü Microsoft’un sağlamak istediği değer e-posta ya da doküman depolama gibi IT sistemlerinden çok işinizin yürütülmesinde daha stratejik bir araç. Microsoft CEO’su Satya Nadella Microsoft’un Convergence 2015 konferansında bu sistemleri “akıllı sistemler” olarak tanımladı. Nadella “verimlilik ve iş süreçlerinin birlikte yeniden keşfi” hakkında konuştu zira verimliliğin geliştirilmesi hem iş uygulamalarının hem de iş süreçlerinin geliştirilmesiyle derinden bağlantılı. Bu çeviklik ve maliyet tasarrufu için basitçe buluta geçiş yapmaktan çok daha fazlası.
“Dynamics’deki bu en son yönelim, CIO’lar için sadece IT tedarikçisi olmaktan ziyade iş dönüşümü üzerine odaklanmaları trendiyle aynı hizada” şeklinde konuşuyor Dynamics’i izleyen yönetim danışmanlığı Strativa’nın başkanı Frank Scavo. “Müşteriler için tüm bu teknolojiler birbirleriyle ilişkili. Belirli bir uygulama için müşterinin isteyebileceği veya ihtiyaç duyabileceği ürün kombinasyonlarını hiçbir zaman bilemezsiniz. Bu yüzden tümünün tek bir ana akım Microsoft geliştirme organizasyonu içinde olmasını sağlamak akıllıca.” diye konuşuyor Scavo.
Dynamics için çoğu önemli yeni özelikler Azure servisleri üzerine kurulu. Söz gelimi Convergence’da Microsoft’un tanıttığı Meeting Sense aracı (bir araya geleceğiniz insanlarla olan etkileşimlerinizi analiz etmeyi amaçlayan ve size onlar hakkında ilgili enfosrmasyonları görüntüleyen) Azure MAchine Learning üzerine inşa edilmiş. Ardından Azure IoT var; ambarınızdaki tüm bileşenlerin üzerine RFID etiketleri yerleştirmeyi düşündüğünüzde oldukça mantıklı olan bir servis. Böylelikle ERP sisteminiz dahilinde onları izleyebilir ve sensörlerle işinizi diğer yollardan takip edebilirsiniz. Tahmine dayalı analitikler bu iki şeyi bir araya getiriyor ve pahalı makinelerinizin bozulmadan evvel ne zaman bakıma gereksinim duyduğu konusunda sizi uyarıyor.
Giderek artan bir biçimde Dynamics’i kullanan firmalar aynı zamanda uygulamalarını iş içinde CRM ve ERP sağlamak için inşa ediyor ki bu da Azure Machine Learning üzerinde inşa edilebilir. Örneğin Dynamics müşterisi JJ Food Service, siparişinize dahil etmek isteyebileceğiniz en muhtemel şeyleri öngören tahmine dayalı bir alışveriş sepeti inşa etti.
İş kalitesi iş akışlarını uygulamalar içine inşa etmek
Bu sadece Dynamics’in avantajını kullanan uygulamalar yaratmayı kolaylaştırmada Visual Studio için önemli olduğu anlamına gelmiyor; bu aynı zamanda Dynamics’i Azure App Services gibi Microsoft’un yeni geliştirme araçlarında yer alan servislerden biri yapma fırsatı veriyor. Bu yılın Nisan ayında çıkan App Services, mobil ve Web uygulamaları inşa etmek için kullanımı kolay bir arayüzle geniş çeşitlilikteki Microsoft servislerini, aynı zamanda iş süreçleriyle iş akışları içine API’lerle servisleri birleştirmeyi kolaylaştıran “mantık uygulamalarını” bir araya getiriyor. Azure BizTalk Services kullanarak SQL Server gibi kendi sistemlerinizi ona bağlayabilirsiniz. Farklı sunucularınızı ve sistemlerinizi birbirine bağlayan EDI ve bir uygulama entegrasyon aracı olan şey, hibrit bir entegrasyon servisi halini aldı. Bu da size bulut servislerini ve API’leri firewall’unuzun içinde yaşayan enformasyonla birleştiren, uygulamalar içerisine iş sınıfı iş akışlarını inşa etmenin basit bir yolunu sağlıyor.
Bu Dynamics’in mükemmel biçimde uyum sağladığı bir senaryo. Ve aynı zamanda o SalesForce.com’un görmüş olduğu bir trendi yakalıyor; Salesforce.com platformu üzerindeki işlemlerin yarısından fazlası, kullanıcıların web sitesine giriş yapıp yerine getirmesinden ziyade artık onun API’leri üzerinden gerçekleşiyor. Dynamics’i bulut üzerinde kurduğunuz veya çalıştırdığınız standart bir ERP ya da CRM sistemi olarak düşünmek yerine o daha çok işletmenize yeni çalışma yolları sağlayan özel iş sistemlerini inşa etmek için kullandığınız bir servis olabilir.
Scavo bunun Dynamics için Microsoft’un Convergence’ta zaten altını çizmiş olduğu bir yön olduğunu savunuyor; ki Convergence yalnızca Dynamics’i kapsayan bir etkinlik olmaktan ziyade Microsoft’un iş çözümlerini tanıttığı bir etkinlik olmaya dönüştü. “Söz gelimi Ford’un Azure’u kullanarak bağlantılı araç teşebbüsünün bir sunumu vardı. Ford bir Dynamics müşterisi ama bu onun Microsoft teknolojilerinden nasıl yararlandığının küçük bir parçası. Aynı şekilde WASH Multifamily Laundry Systems da bir Dynamics CRM ve GP müşterisi ama Azure ve Machine Learning dahil olmak üzere saha konumlarından verileri analiz etmek için diğer Microsoft ürünlerini nasıl kullandığını paylaştı. Microsoft iş müşterilerine bu kadar geniş çeşitlilikteki teknolojileri getirebilen birkaç tedarikçiden bir tanesi fakat Dynamics’e kendi kendine yeten bir iş birimi olarak sahip olmak gerçekten o sinerjileri desteklemedi. Yeni organizasyonel model One Microsoft stratejisiyle çok daha iyi biçimde hizalanmış durumda.
DevOps tarzı Dynamics
Bu yılın başından konuşmuşken, Tatarinov tekrar tekrar Dynamics’deki hem geliştirme hem de iş süreci desteğinin önemini vurgulamıştı. “API güdümlü bağlantılar açıkça iş süreçleri için çok önemli ancak nasıl bağlantı kuran, uçtan uca iş süreçlerinin geliştirilmesi gerektiği gerçekten teknik bir nüans” diye konuşuyor. “Bu, teknoloji ve iş süreçleri üzerinden farklı rollerin tümleşik hale geldiğini temin etmek üzere başarılı işletmeler için bir zorunluluk.”
Tatarinov Microsoft’un geleneksel IT’ye tedarikçi olma rolünü ve onun iş uygulamalarındaki son başarılarının “biz sıklıkla kendimizi organizasyonlar içinde bir birleştirme gücü olarak buluyoruz” manasına geldiğini belirtiyor. Dynamics hakkında müşterilerle konuşurken o genellikle hem teknik hem de iş ekipleriyle bir araya geliyordu; her ikisini çok daha ileri seviyede bütünleştirmiş “ daha yenilikçi firmalarla”. “CIO teknolojilerden sorumlu başkan halini alıyor, CIO işletme tarafıyla çok daha bağlantılı, CIO organizasyon içinde iş dönüşümünün çok daha büyük bir parçası ve bunun gerçekleştiği o organizasyonlarda sihir açığa çıkıyor” diyor Tatarinov.
Scavo, Bulut & Kurumsal grubunun o seviyelerdeki konuşmalara sahip olabilmekten önemli oranda yararlanacağına işaret ediyor. “İş teknolojisindeki gerçek inovasyonun çoğu Microsoft’un geleneksel müşterisi olan IT departmanının dışında gerçekleşiyor. Dynamics uygulamaları IT’cilerin yanı sıra iş liderleriyle düzenli konuşulan bir alan. Dolayısıyla Dynamics Bulut & Kurumsal ekibi için masaya stratejik müşteri ilişkilerini getiriyor.”