Microsoft’un tasarım kararları Sharepoint’in geleceğini bulanıklaştırıyor. Şimdi SharePoint yol haritasının CIO’ları neden endişelendirmesi gerektiğine bir bakalım.
Bir çok işletme Sharepoint’i severek kullanıyor. Microsoft’un en hızlı büyüyen ürün hatlarından biri olduğu için şüphesiz Microsoft da onu seviyor. Ancak kurumsal desteği, bulut ve şirket içi sürümleriyle sunmak ve SharePoint geliştiricilerine C# ve ASP.NET’de çalışmamalarını söylemek; ilerleyen zamanlarda ilişkileri güçleştirebilir. SharePoint Microsoft tarihindeki en hızlı büyüyen ürünlerden bir tanesi. Birçok kişi ve çoğu endüstri SharePoint’in başarısı sayesinde geliştiği söylenebilir. Ancak diğer taraftan bakılırsa ürünün geleceği o kadar da parlak gözükmüyor. Dahası Microsoft’un tasarım kararları Sharepoint’in geleceğini bulanıklaştırıyor. Şimdi SharePoint yol haritasının CIO’ları neden endişelendirmesi gerektiğine bir bakalım.
“SharePoint’in Çoklu Kişilikleri”, IT Yöneticilerine ve Kullanıcılara hayal kırıklığı yaşatıyor
Sharepoint çoklu kişiliğe sahip bir ürün. IT yönetiminin dikkat etmesi gereken iki sürümü var. Biri SharePoint Online ve Office 365 olarak bilinen online versiyonu, diğeri son birkaç yıldır severek kullandığınız geleneksel şirket içi sürümü olan Sharepoint 2013 versiyonu. Her iki sürümüyle de ilgilenmek için bir sebebiniz olabilir. Organizasyonunuza SharePoint’i konuşlandırma zorluğunu aşmak için aylık düşük bir ücret ödeme sadeliği isteyebilir ya da kendi veri merkezlerinizde; örneğin hassas dosyaları içeren birkaç doküman kütüphanesi ve sitelerin sizin kontrolünüz altında olmasını isteyebilirsiniz. Diğer taraftan aramalarda biraz daha fazla kontrol yapabilmek amacıyla hibrid bir arama ortamı da ayarlayabilirsiniz. Nedeniniz her ne olursa olsun her iki sürümü de planlamanız için ortamınızda bir yer mevcut.
Bu iki sürümün son kullanıcılar için ne anlama geldiğini de bakalım. Microsoft yeni özellik ve işlevselliklerinin ilk olarak bulut servislerinde olduğunu açıklıyor. Bu özellikler şirket içi sunucu sürümlerine de gelebilir fakat geleneksel olarak Sharepoint güncellemeleri üç ila dört ayda bir geliyor. Microsoft’un yeni hızlı güncelleme temposu bile, şirketin yüksek kalite platform sunucu sürümlerini geçmiştekinden daha hızlı sağlayabileceğini henüz kanıtlayamıyor. Siz onları kendi veri merkeziniz üzerine konuşlandırma şansına sahip olmazdan evvel, kullanıcılarınız Office 365 ve SharePoint Online ortamlarına konuşlandırılan bazı özelliklerle (yıllardır orada olmalarına rağmen) oldukça istikrarsız bir deneyime sahip olabilir.
Microsoft tarafından SharePoint Online’için kontrol eksikliği üzerinde yeni özellikler, arayüzde ya da mevcut özelliklerde yapılan değişiklikler var. Şunu kabul etmelisiniz ki bulut servisi bir test zemini. Baş ağrılarından kurtulma ve daha düşük aylık ücret ödeme karşılığında değişikliklere hayır deme yeteneğinden vazgeçiyorsunuz. Bu sadece oradaki kontrolü, oradaki bir sayfanın URL’ni değiştirmekle ya da az bilinen gelişmiş bir özelliğe karşı çıkmakla ilgili değil. Yammer açılımı buna en iyi örnek. Microsoft 2012’de Yammer’ı satın almasıyla, Yammer’ın gelecekteki SharePoint sosyali olduğuna karar verdi ve SharePoint 2010 içerisinde var olan sosyal özelliklere yatırım yapanları göz ardı etti. Yammer çoktan SharePoint Online ve Office 365 kiracılarında News Feed özelliği için tercih edilen özellik olarak anılıyor. Fakat bu yazı hazırlandığı sıralarda Yammer’ın yerinde SharePoint’e ne zaman entegre edilebileceğine veya bu mümkün olduğunda entegrasyonu nasıl yapacağınıza dair henüz kati bir yol haritası bulunmuyordu.
Dolayısıyla hibrit bir ortamda tek bir site koleksiyonu üzerinde tek bir sosyal yetenek setine sahipsiniz ve diğer (muhtemelen tercih edilen) yetenek setlerine başka bir site üzerinde sahipsiniz. Tüm bunlar çalışanlarınızı bir araya getirmeye yönelik bir özellik için. Ancak bir an durup düşündüğünüzde, bir süre sonra SharePoint’in bazı güçlüklerini görmeye başlıyorsunuz.
SharePoint Uygulama Mağazası modeli de başarılı olmadı
SharePoint uygulama modeli bir diğer endişeyi de beraberinde getiriyor. Belki Google ve Apple uygulama mağazalarının başarısından cesaret buldu ya da belki sadece SharePoint geliştirici pazarına dikkat çekmek için, Microsoft uygulama modelini SharePoint’e getirmeye karar verdi.
Geliştiriciler kendi firmalarının kurum içi kullanımı veya genel tüketim için uygulama yazabilirdi ve SharePoint 2013 onları kendi küçük dünyalarında güvenli bir biçimde çalıştırabilirdi. Hatta farklı uygulama türlerine sahip olmanız için bir model dahi mevcut: Tam sayfa uygulamalara, uzantı uygulamalarına veya uygulama parçalarına sahip olabilirsiniz, ki bunlar aslında SharePoint topluluğundaki çoğu kimsenin hoşlanmadığı eski Web bileşenleri.
Bu tabii ki harika bir fikir gibi görünüyor. Çok sayıda firma zaten SharePoint üzerinde çalışacak çözümler geliştiriyordu ve ürünün kendisi tam donanımlı bir platform (ASP.NET tarzında) içinde farklı organizasyonlar için her çeşit çözümü sağlayan özel bir kod çalıştırarak geliştirildi. Merkezi bir konsoldan hem dahili hem de üçüncü parti yazılımları seçebilmek, ödeme işlemlerini tamamlayabilmek ve söz konusu fonksiyonelliği hazır hale getirmek SharePoint alanında oldukça büyük bir adım olabilirdi. SharePoint 2013’ün çıkışının ardında bir yıl geçmesine rağmen açıkçası uygulama modeli henüz başarılı olmuş değil. Bunun iki nedeni olabilir:
İlki onların yanlış dilde olması. SharePoint uygulamaları, Web’in popüler dilleri olan HTML ve JavaScript dillerinde yazılacak. Ancak Windows geliştiricileri ve SharePoint geliştiricileri C# biliyor. ASP.NET biliyorlar. Basitçe ikinci derece Web dillerini bir Microsoft platformu içerisinde çalıştırmak için birçok yoldan geri adım atmıyorlar. Nihayetinde C# ve çeşitli .NET teknolojileri Microsoft’un geliştirme modelinin temeli oldu. Geliştiriciler Microsoft’un şimdi bu yatırımı neden kenara bıraktığını merak ediyor. Geliştiricilere verilmiş istikrarlı bir rehber bulunmuyor. SharePoint 2010 döneminde Microsoft herkesi bir kum havuzu modeline yazmaya ikna etti. Bunun anlamı SharePoint çözümlerinin kısıtlı bir ortamda çalışması ve böylelikle bir SharePoint konuşlandırması içinde kod çalıştığında olabilecek kötü şeyler kısıtlanacaktı. Dikkatin çoğu SharePoint danışman ve geliştiricilerine olmak istedikleri yerin kum havuzu modeli konusundaki eğitime gösterildi; bu yoğun ilginin sonucu olarak bu gruplar gerçekten o modelin eğitimi ve geliştirilmesine yatırım yaptı.
SharePoint 2013 modeli kum havuzu modelinden tamamen farklı; çok sayıda geliştiricinin henüz çözüm setine bir şey ekliyor gibi gözükmediği bir uygulama motoru kullanıyor. Yaraya tuz basmak için bu özel kodun çoğu SharePoint Online ve Office 365 içerisine konuşlandırılamayacak. Daha fazla eğitim, daha fazla yeniden öğrenme, daha fazla eski yeteneklerden kurtulma, ve tam olarak nereye kadar?
SharePoint yakından takip edilmeli
Ürününüz birden fazla kişiliğe sahip olduğunda başarılı olmayan yeni bir modele sahipsiniz, modeliniz geliştiricilerin alışkın olmadığı dillerde kod yazmayı gerektiriyor ve sizin belirli geliştirme modellerine yatırım hakkındaki rehberliğiniz bir sürümden diğerine büyük değişim gösteriyorsa, geleceğinizin neden güç olduğunu anlamak o kadar da zor değil. Sonuçta SharePoint harika bir ürün ama karışık mesajlar ve yer değiştiren hedefler akıllı CIO’ların bir platforma yatırım yapmasını zorlaştırıyor. Bu noktada, durum yakından takip etmek gerekiyor.