AI startup Hugging Face ve Carnegie Mellon Üniversitesi tarafından yürütülen bir araştırma, yapay zeka kullanılarak oluşturulan görüntülerin karbon ayak izini ölçtü. Araştırma, yapay zeka ile stok fotoğrafları veya gerçekçi kimlik fotoğrafları oluşturmanın, bir akıllı telefonu şarj etmekle eşdeğer bir karbon ayak izine sahip olduğunu buldu. Bununla birlikte, bir sohbet robotuyla konuşma oluşturmak veya bir makaleyi düzeltmek gibi metin üretmenin, fotoğrafları üretmekten çok daha az enerji gerektirdiği tespit edildi. Yapay zeka tarafından üretilen metinlerin, bir akıllı telefonu yalnızca %16 oranında şarj etmek kadar enerji tükettiği belirlendi.
Araştırma, makine öğrenme programları tarafından gerçekleştirilen görüntü ve metin üretimine odaklanmakla kalmadı, aynı zamanda özetleme ve metin sınıflandırma gibi toplam 13 görevi inceledi ve her 1000 gram karbon dioksit için üretilen miktarı ölçtü. Araştırmacılar, çalışmanın adil olması ve veri setlerinin çeşitli olması için, 88 farklı model kullanarak 30 veri seti üzerinde deneyler yürüttü. Her görev için, enerji tüketimini ve bir değişim sırasında yayılan karbonu ölçmek için “karbon kodunu” toplarken 1.000 komut çalıştırdı.
Bulgular, yeni içerik üretmeyi isteyen görevlerin, metin oluşturma, özetleme, görüntü başlıklama veya görüntü oluşturma olsun, en fazla enerjiyi tüketen görevler olduğunu vurguluyor. Görüntü oluşturma, ürettiği emisyon miktarı açısından en yüksek sırada yer alırken, metin sınıflandırma en az enerji yoğunluğuna sahip görev olarak sınıflandırıldı.
Araştırmacılar, makine öğrenimi bilim insanlarına ve uygulayıcılarına, modellerinin doğası ve etkileri konusunda şeffaflık uygulamalarını, çevresel etkilerini daha iyi anlamalarını sağlamak için çağrıda bulunuyor. Yapay zeka görüntüsü başına bir akıllı telefonu şarj etmekle ilişkili enerji tüketimi ciddi görünmese de, yapay zeka modellerinin ne kadar popüler ve yaygın olduğu göz önüne alındığında, emisyonların hacmi kolayca artabilir. Örneğin, ChatGPT’nin zirvesinde OpenAI’nin sohbet robotunun günde 10 milyon kullanıcıya ve bugün aylık 100 milyon aktif kullanıcıya sahip olduğunu belirtiyorlar.