Yönetim masasında yeni bir koltuk: CAIO

Uzak geçmişte, muhasebe müdürüne bağlı EDP (Electronic Data Processing) bölümü; muhasebe programı, bordro programı vb. yazarken, yakın geçmişte yönetim masasında CIO (Chief Information Officer) olarak yerlerini almışlardı. Akabinde, yine donanım ve yazılımın başka birimlerinin yöneticilerinin titrlerin önünde “C” harfi ile buralarda oldular ve karar alırken amiralin (CEO) yanındaydılar. 

Chief Security Officer, Chief Technology Officer derken artan AI uygulamaları ile beraber CEO’ların yanına yeni bir koltuk geliyor: CAIO (Chied AI Officer). Zira her bölüm veri üretiyor, her bölümün ürettiklerinden anlam oluşturmak ve buna göre rotayı çizmek gerekiyor. 

Önümüzdeki ilk 3 ila 5 yıl içinde yapay zekanın şirketleri nasıl etkileyeceğini de özetleyelim: 

1. Rekabet ortamında şirketler kendi içindeki veriyi anlamlandırıyor, dışarıdan AIGPT kullanmak yerine kendi küçük verisi üzerinde GPT yazılımlarını kullanıyorlar. Rekabetçi olmak için kendi yazılımlarınızı hızla oluşturmalısınız.

2. İş modellerinizi AI temelli uygulamalarla uyumlu hale getirmelisiniz.

3. Kurum içindeki her iş, evrak akışını yeniden AI bakış açısı ile değerlendirmelisiniz.

4. Hangi işleri taşeron olarak çalışan AI şirketlerine verebileceğinize karar vermelisiniz.

5. Yeni işe alınanlar AI’ya daha aşina olduklarından, onları nerede nasıl konumladıracağınızı belirlemelisiniz. 

6. Kurum kültürünün AI çevresinde yeniden düzenlenebileceği konusunda çerçevenizi oluşturmalısınız.

Özetle birisi, tüm şirkete fırsat ve tehlikeler açısından tepeden yeniden bakmalı. Her bölümün ihtiyaçlarını ve yapabileceklerini değerlendirmeli. 36 aylık bir planla şirketin yeniden bu çerçevede yapılanmasını planlamalı.

“Bu kadar CIO, CTO, CDO, CSO titri taşıyan yöneticiler varken, neden bir başka “C” bu işe başlasın ki?” diyebilirsiniz, ama bu iş ne insan kaynaklarına verilecek ne de IT’ye verilip yazılım/donanım ile yapılabilecek bir iş. Eğer tam zamanlı bir iş olarak da tanımlamazsanız sonucu da ona göre gelişir. İlk olarak, “Kurumda bu amaçla 3 yıl içinde statükodan yeni duruma evrilmiş 100 vaka oluşturmalıyız” diyebilir misiniz? Bu amaçla ne kadar risk alabilirsiniz? AI uygulamaları arasında günlük hayata en büyük katkısı olabilecekler nelerdir? ROI’ı en yüksek AI projeleri neler? Bunlar için oluşturulabilecek KPI’lar nasıl olmalı? Ölçüm ve başarı yöntemleri neler? Pilot projeler ve sonrasındaki planlamalar, yol haritası ve ve İletişim matriksleri neye göre hazırlanmalı?

Bütün bunların ışığı altında, bu görevi nasıl birisine hangi tanımla vermelisiniz? Bu işe gönül vermemiş, dönüşüme inanmayan, yönetim kurulunun güvenmediği biriyle işe başlamayın. İnanmak başarmanın yarısıdır; inanan yapar da yaptırır da. Stratejik düşünen, organize olan, analitik düşünen, proje yönetimini iyi yapmış/yapan, multidisipliner çalışmış insanlar arasından seçiminizi yapın. Tasarlayan, test ile ilerleyen, iletişimi güçlü, ikna kapasitesi yüksek, kolay ilişki kuranlar daha hızlı katkı sağlayacaklardır.

Öte yandan, dışarıdan almak yerine bu makam, kurum içinden devşirilenle doldurulacaksa, bunun teknik bir özellik gerektirmediği vurgulanmalı ve karmaşık ve büyük programları başarı ile yönetmişlerin arasından seçim yapmalı.

Kolay ve de rast gelsin.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu